Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 oktober 2011

Wordt de nieuwe

Het is een beetje culimode. Honing wordt de nieuwe suiker, spelt wordt de nieuwe tarwe. Foodtrendwatchers zijn er dol op, reclamejongens ook, zij het weer om een andere reden. Ik moet er niet zelden een beetje om lachen. En soms zelfs flink om lachen, zoals vandaag.

Vandaag plofte er een mailtje mijn digitale brievenbus in waarin mij kond werd gedaan van het feit dat gin De Nieuwe Wodka wordt. Kennelijk kijken de verenigde ginproducenten met een scheef oog naar de marktpositie van vodka en moet het Russische gedistilleerd zo snel mogelijk de status van so last decade krijgen.

Waarom is dat grappig? Omdat gin in feite een Britse versie is van onze vaderlandse jenever--sterker, het woord is er ook van afgeleid. De Britten gaven het spul wat meer smaak met wat extra kruiden en specerijen en presto: jenever was gin geworden. Nu is het met jenever koddig gesteld. Het had het imago gekregen van een drankje voor bejaarden en verloor in snel tempo marktaandeel. Dat deed de producent van Ketel 1 besluiten het roer om te gooien en zijn kans te wagen op de lucratieve vodkamarkt. En met succes: Ketel One vodka is een culthit in de VS.

Ik stel me zo voor dat Ketel One, als het offensief van gin slaagt, eenvoudig opnieuw het roer omgooit. En mocht dan, omtrent 2016, jenever plotseling als De Nieuwe Gin weer helemaal hip worden, dan kan Ketel 1 moeiteloos terug naar af. Hype hype hoera.

Enfin, wie alles wil weten over het nieuwe hippe karakter van gin, kan surfen naar het nieuw opgerichte GINformatiecentrum, waar men zelfs een ginoloog heeft ingehuurd. Geef toe: over het verbale gedeelte van het offensief is alvast goed nagedacht.

0 Comments:

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home