Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

28 september 2011

Spijt van Groupon, klant zoekt 't maar uit

Over de kortingssite Groupon is nogal wat te doen. Bedrijven, met name restaurants, die via een actie bij Groupon voor extra reuring wilden zorgen, voelen zich te kort gedaan.

Waarom? Omdat ze ontdekten dat de zo geworven klanten geen extra geld uitgaven en ook nog eens zelden terugkeerden. Allemaal de schuld van Groupon, vinden ze. Een bizarre redenering. Je kunt als ondernemer natuurlijk op je vingers natellen dat als je gaat werven onder publiek dat uit is op een koopje, je ook publiek in de zaak krijgt dat op een koopje komt eten. Niet leuk misschien, maar wel eigen schuld, dikke bult. Het lijkt me dat zaken die van Groupon verwachten dat dat bedrijf ervoor zorgt dat klanten later terugkeren om zich voor het volle pond een avond te laten verwennen, hard toe zijn aan een reality check. Of om het in het Nederlands te zeggen: steek de hand eerst eens in eigen boezem.

Zo ver is niet iedereen, blijkt wel. En sommigen zijn daar zelfs wel héél ver vandaan. Dit is het ware verhaal van een mevrouw, laten we haar mevrouw Jansen noemen, die besloot een Groupon voucher te kopen voor een verrassingsmenu bij restaurant Sparkling in Hilversum. Dat restaurant is gevestigd in het architectonisch fraaie domein Zonnestraal. Meneer Jansen, die eind augustus zijn verjaardag viert, is een liefhebber van architectuur en mevrouw wil haar man met de avond bij Sparkling verrassen.

Maar dat gaat niet door. Als mevrouw Jansen een paar dagen vóór de feestelijke dag probeert een tafeltje te reserveren, lukt dat niet. Een blik op de website leert dat het restaurant "wegens omstandigheden" tot nader order gesloten is. Dat is vervelend. Niet alleen valt de leuke avond in het water, maar ook realiseert mevrouw Jansen zich dat haar voucher maar tot 29 september geldig is. En zij is de tweede en derde week van september met vakantie.

Gelukkig blijkt het restaurant ergens begin september op een andere locatie zijn deuren weer te openen. Géén bijzondere avond voor de architectuurliefhebber Jansen dus, maar er kan in elk geval gereserveerd en gegeten worden.

Tenminste, dat denkt mevrouw Jansen. Als zij de maandag na haar vakantie Sparkling belt om een tafeltje te reserveren, wordt haar echter gevraagd of zij op een Groupon-voucher komt eten. Ja? Helaas: er is geen tafeltje. En ook een andere avond vóór 29 september behoort niet tot de mogelijkheden.

Als meneer Jansen een dag later belt om te kijken of er voor dezelfde avond een tafeltje kan worden gereserveerd en op de vraag over de Groupon-voucher ontkennend antwoordt, blijkt hij daarentegen van harte welkom.

Kennelijk beperkt de gastvrijheid van Sparkling in Hilversum zich tot diegenen die geen gebruik wensen te maken van een door het restaurant zelf gestarte promotie-actie. Dan is het natuurlijk niet zo raar dat de bereidheid van de Jansens--frequente restaurantbezoekers--om hun geld te komen uitgeven zich van hun kant beperkt tot restaurants die de rekening voor hun mislukte promotie-acties niet op het bord van de klant leggen.

Groupon heeft overigens meegedeeld het bedrag van de voucher aan mevrouw Jansen te retourneren. Met de excuses die er bij Sparkling in Hilversum zelfs niet af konden.

5 Comments:

  • At 29 september 2011 om 12:28, Blogger Carla said…

    Groupon regelt het over het algemeen netjes is mijn ervaring, de restaurants maken er regelmatig een zootje van. Maar niet allemaal, ik hoor ook regelmatig positieve berichten!
    Ik ben overigens verhuisd ivm de problemen bij weblog.
    http://restaurantrecensiesvancarla.blogspot.com

     
  • At 4 oktober 2011 om 10:38, Anonymous Anoniem said…

    Ieder restaurant dat gebruik maakt van Groupon is wanhopig en ten einde raad. Van iedere €100,- omzet ontvangt de restauranthouder maximaal €25,- incl. btw.
    Tel uit je winst.

     
  • At 4 oktober 2011 om 10:59, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Dan ben je als restaurant dus knap stom als je eraan begint. En nog veel stommer als je de klant voor je stommiteit op laat draaien.

     
  • At 10 oktober 2011 om 17:58, Anonymous Marieke Steur said…

    Vorige week twee vouchers (twv € 19,- per stuk) gekocht bij Groupon voor Het Spieghelhuys in Nederhorst den Berg voor onbeperkt spare-ribs eten voor 2 personen. Verleden week gebeld om te reserveren en het restaurant zegt van de aanbieding niets af te weten. Ook daarna nog een keer de baas van het restaurant gesproken ook toen werd er ontkennend gereageerd. Vervolgens heeft de aanbieding nog 2 dagen op de site gestaan van Groupon en is de voucher nog eens 218x over de toonbank gegaan. Ook met Groupon gebeld (5 dagen geleden) en die zouden nog contact met ons opnemen.... Ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden!

     
  • At 22 december 2011 om 10:01, Anonymous Anoniem said…

    Tja, mijn ervaring met Groupon zijn prima en mijns inziens is het een prachtige en mooi vernieuwende manier van je zaak op de kaart zetten! Het is jammer dat bepaalde ondernemers er inderdaad een zooitje van maken en dus eigenlijk niet begrijpen wat ondernemersschap is. Normaal gesproken betaal je voor een advertentie en moet je maar afwachten of er mensen op af komen, in het geval van een Groupon actie betaal je vooraf niets, en krijg je daadwerkelijk mensen in je zaak. Ipv dat het je geld kost levert het je minder op, maar dat valt voor een goede ondernemer prima te compenseren lijkt mij. En zorg je dus goed voor je gasten als ondernemer zullen deze allemaal gaan zorgen voor mond tot mond reclame... en als ik me 1 ding kan herinneren als oud advertentie verkoper is dat ELKE ondernemer dat de beste reclame vindt... I rest my case!

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home