Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

01 augustus 2011

Voor de Bühne (2)

Marketeers weten het: consumenten kiezen vaak eerst en fabriceren daarna de argumentatie erbij. Ze kopen bijvoorbeeld een tokkiebak met vierwielaandrijving en overtuigen zichzelf van de juistheid van hun keuze met het argument dat ze hun kinderen daarin zo veilig vervoeren. En natuurlijk kopen consumenten wat ze lekker vinden, mits ze hun schuldgevoel over hun ongezonde leefwijze weg kunnen argumenteren.

McDonald's weet dat ook. Daarom is de gigant al jaren bezig met het verbeteren van het eigen imago. Zo nam hij een paar jaar geleden een aantal salades op in zijn assortiment. Boze tongen beweren dat dit louter tot doel had behalve de vaders ook de moeders van de kinderen die de doelgroep vormen over de drempel te trekken, en wie zal zeggen dat daar niets in zit?

En nu trekt McDonalds zich dus de kritiek op de voedingswaarde van het Happy Meal aan. Niet dat die kritiek nieuw is, maar misschien begint ze nu pas voelbaar te worden in de omzet. In elk geval heeft de hamburgerfabriek besloten er allemaal iets aan te gaan dóen. En dan hebben we het niet over halve maatregelen. Zo wordt de hoeveelheid zout in het kinderfestijn in de komende vier jaar elk jaar liefst met 3,66% verlaagd, ja, fluit u maar even. Bovendien wordt de hoeveelheid suiker, verzadigde vetten en calorieën verminderd. Met hoeveel? Nou, eh... verminderd dus. Misschien dat we de details te weten komen als het nieuwe appje over de voedingswaarde beschikbaar komt.

Als klap op de vuurpijl wordt een deel van de frietjes vervangen door schijfjes appel. Whoo. Hoeveel frietjes? Eh... dat ontdekken we later. Aan de andere kant: als de consument liever geen appel heeft maar gewoon de vette bek wil, kan dat ook.

In die omstandigheden lijkt het me bepaald geen overbodige luxe dat Ronald McDonald in hoogsteigen persoon op toernee gaat langs gezondheidsorganisaties en ouderverenigingen. Want in zo'n halfhartige portie niks zal je flink wat woorden moeten kloppen om het nog wat te laten voorstellen. Ik zou zeggen, Ronald: neem voor elke presentatie even een hapje Mars.

1 Comments:

  • At 1 augustus 2011 om 12:07, Anonymous Anoniem said…

    Vergeef mij mijn marxistisch denken maar zou er niet gewoon een economische reden achter zitten? Ik begrijp dat consumptie-aardappelen duurder zijn geworden en dat de aanvoer van koelhuisappels (van over de hele wereld) de prijs laag houdt. Dat gevoegd bij de waarde van alle gratis aandacht die deze verandering van enkele grammen in een menu behelst...

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home