Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

01 december 2006

Wordt foodbloggen steeds linker?

Het was alweer even geleden dat ik nog eens een lekker bespiegelend cq. mopperig stukje op Eetschrijven had gezet. En zowaar: vandaag heb ik iets te bespiegelen en te mopperen.

Wij verzamelde bloggers worden door de in druk verschijnende eetschrijvers nog altijd niet over de hele lijn serieus genomen. Waaraan dat precies ligt, weet ik niet. Ongetwijfeld heeft de vluchtigheid van het medium er iets mee te maken, en anders de vermeende onbetrouwbaarheid: voor elke stellige bewering die je op internet kunt vinden, vind je met enig zoeken ook met evenveel stelligheid het volkomen tegendeel beweerd--wat overigens voor gedrukte media nauwelijks minder geldt, maar vooruit. Internet is een vrijplaats voor vrijblijvendheid, en je kunt er nog enge virussen oplopen ook. En natuurlijk, niet in de laatste plaats, is internet bedreigend. Gedrukte media verliezen gestaag terrein. Het zou best eens kunnen dat veel van de kritiek uit dat laatste aspect te verklaren is.

Maar één ding is internet zeer beslist: laagdrempelig. Niemand hoeft een proeve van bekwaamheid af te leggen om op internet te kunnen publiceren. Ikzelf bijvoorbeeld heb bij niemand hoeven bewijzen dat ik iets van lekker eten en koken weet. Misschien kan ik wel niet eens een ei bakken en zijn al mijn stukjes creatief jatwerk, weet u veel. Laat ik eerlijk zijn: ik zou niet graag die indruk geven en ik doe er dan ook alles aan om ze al bij voorbaat weg te nemen. Ik geloof dat dat redelijk lukt, maar als ik afglijd, hoop ik dat iemand het mij zeggen wil.

Niet iedereen denkt er echter zo over. Er zijn er voor wie het gemak in extreme mate de mens dient. Dan heb ik het over het steeds meer voorkomende linken naar andermans stukjes. Gisteren klikte ik op een item op Eten Headliner--waar ook steeds te zien is als hier een nieuw stukje staat--en kwam ik terecht op een site waar alleen het intro vermeld stond van het beloofde; de rest moest ik lezen door op dat intro te klikken. Maar dat viel tegen: ook op die tweede site stond alleen een introductietekstje; de rest--een recept--moest ik op weer een derde site gaan bekijken.

Een link naar een link naar een link naar een recept, dus. Van die eerste site vond ik het geen probleem, want die afficheert zich als headliner en doet dus wat hij belooft. Maar van die andere twee sites had ik eigenlijk meer verwacht dan wat toch eigenlijk gewoon pronken met andermans veren is, waarbij de lezer van het digitale kastje naar de digitale muur wordt gestuurd, zonder dat de tussenstations enige meerwaarde van betekenis toevoegen. Ik denk dat zo'n verschijnsel er niet toe bijdraagt dat blogs als medium kamerbreed serieus worden genomen. Of ben ik nu een ouderwetse zuurpruim? Wat vindt u, lezer?

3 Comments:

  • At 2 december 2006 om 15:07, Anonymous Anoniem said…

    Over "pronken met andermans veren" kan ik meepraten. Niet op de manier die jij beschrijft maar gewoon plat jatwerk van ideetjes op mijn log. Maar daar is al het nodige over gezegd en zal ik dus niet weer doen maar het is wel frappant dat het nu meer mensen begint op te vallen.
    Mijn oude weblog heb ik o.a. om die reden opgeheven en ben nu een kook/hobbyweblog begonnen dat niet alleen over koken gaat. Nu maar hopen dat er niet weer een kloon ergens opstaat.....
    Groeten, Jenny van kookpuntweblog.nl

     
  • At 3 december 2006 om 11:20, Anonymous Jetty said…

    Hoi Gerrit Jan,

    Ik denk dat de mensen die echt geintresseerd zijn in koken het kaf wel van het koren kunnen scheiden hoor, tenslotte kunnen zelfs de niet geintreseerden dat ;-)

    Groetjes,
    Jetty.

     
  • At 3 december 2006 om 17:06, Anonymous edith said…

    nee, hoor, ik kan me helemaal in je stuk vinden.
    sowieso heb ik er een grondige hekel aan als mensen niet vertellen waar ze een recept of een idee hiervoor vandaan heb. een bronvermeldig is toch niet al te veel gevraagd? heb al eens gemerkt dat iemand een recept van mij zomaar op een verzamelsite probeerde te zetten. en nog geen 5 min geleden zag ik dat iemand ook gewoon mijn teksten bij mijn overzicht met andere culinaire blogs zonder meer gekopieerd heeft. uiteraard zonder daarbij even naar mij te verwijzen.
    't zal wel beroepsdeformatie van mij zijn, maar toch, vreselijk irritant vind ik het.
    en dan die blieb-sites, die vind ik ook zo ontzettend vervelend, zeker als ze dan nog eens in een overzicht als headliner of foodrank staan. dat is wel heel makkelijk scoren. te makkelijk!

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home