Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

28 december 2006

Rijst koken in 2007

Het is toch ongelooflijk wat werkgevers soms in een kerstpakket doen. Zo kwam mijn geliefde G. thuis met een hele doos kant-en-klare Aziatische toestanden in potjes* en pakjes, waaronder basmatirijst. En, zo moet men gedacht hebben, omdat die rijst natuurlijk rauw niet lekker is, moet daar uiteraard een elektrische rijstkoker bij.

Nu heb ik rijst altijd gekookt in een gietijzeren pannetje: één volume rijst op twee volumes water, beetje zout, minuutje of tien koken, nog eens een kwartier afgedekt laten staan, perfect. Maar kennelijk heb ik dat dus al die jaren toch niet helemaal goed gedaan.

Druppels (waar al een tijdje niets nieuws is verschenen--ik hoop dat Jop de moede handen niet aan de wilgen heeft gehangen) weet mij zo ongeveer te vertellen dat de rijstkoker tot de essentials van de keuken behoort. Ik heb zo'n ding nooit gemist en aarzel altijd enorm om dit soort ruimtevretende one trick ponies aan mijn keukenbatterij toe te voegen.

Heb ik ongelijk en voegt zo'n elektrische rijstkoker inderdaad een ongekende dimensie toe aan een keuken? Ik ben benieuwd wat uw inzichten in deze zijn.

* Die potjes geven we maar weg, denk ik, dit om te voorkomen dat ze net als het Conimex sukiyakipakket uit het kerstpakket van 1999 zeven jaar in de kast blijven liggen...

3 Comments:

  • At 28 december 2006 om 19:28, Blogger Jop Brocker said…

    Hoi Gerrit Jan,

    Druppels is zeker nog niet ten einde, komend jaar gaan we er weer hard tegen aan. Afgelopen maand heb ik geen tijd gehad, wat natuurlijk er zonde is.

    Wat betreft de rijstkoker: Hij is vooral handig wanneer je een rijsttafel maakt: Grote hoeveelheid rijst, je hebt gasten en wil dus niet de rijst in de gaten moeten houden, mensen halen meerdere porties, etc.

    Het is dus vooral gemak, je drukt op een knop en 3 kwartier heb je gekookte rijst en na een uur is hij nog steeds perfect op temperatuur, zonder ernaar om te kijken.

    Met jou methode wordt de rijst net zo lekker, maar haal je de pan 5 minuten te laat van het vuur, dan heb je onderin een laag bruine rijst. Voor mensen die echter snelkookrijst gewend zijn, waarbij het water wordt afgegoten, is het wel een wereld van verschil, maar dat spreekt voor zich...

     
  • At 29 december 2006 om 09:29, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha Jop, dank voor je verheldering en voor de geruststelling: het zou jammer zijn als je project een trieste tamagochi-dood zou sterven. Vooral niet laten gebeuren!

    Het is me nu een stuk duidelijker. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf eigenlijk nooit rijsttafel maak, maar ik zie in welke omstandigheden een rijstkoker handig is. Doet hij er echt drie kwartier over om rijst te koken? Dan moet ik daar toch eens één van mijn split-run testjes op loslaten om te zien of er verschil is met de traditionele kookwijze.

    Snelkookrijst? Ik zou je in overweging willen geven daarvan even specifiek melding te maken in het Eerste Gebod op je pagina "Ga toch koken". Wie dat spul toch ooit heeft bedacht!

     
  • At 29 december 2006 om 11:04, Blogger Jop Brocker said…

    Hij doet er max 20 minuten over om de rijst te koken, daarna schakelt hij over op de warmhoudstand. Meestal laat ik hem dan nog 20 minuten nagaren. De bereiding is dus vrijwel hetzelfde als jouw methode.

    Overigens is rijst koken niet de enige toepassing: Er komt ook altijd een rekje bij wat je op de bodem van de rijstkoker zet. Doe een laagje water in de pan en je hebt een stomer. Het is geen unique selling point, maar het kan handig zijn.

    Ik heb het nut van snelkookrijst ook nooit begrepen: Je bent toch al snel een half uur bezig met het maken van een curry of een boemboe, dus waarom moet die rijst zo snel klaar zijn?

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home