Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

13 december 2006

Kroketjes met risotto

Kijk, dat vind ik nu een leuke zoekterm* om mee op Eetschrijven te belanden: kroketjes met risotto. De zoeker doelde waarschijnlijk op een gerechtje uit Noord-Italië, supplì al telefono. Zoals elke Italiaan weet, is risotto de volgende dag opgewarmd niet meer lekker. Ze hebben dus een andere manier bedacht om zo'n kliekje op te maken: ze maken er kroketjes van. De naam komt van het feit dat de kaas er als een "telefoondraad" uit loopt.

Supplì al telefono

Nodig:

- 400 g gewone risotto (van ui, kippebouillon en kaas)
- 2 eieren
- 9 basilicumblaadjes
- 150 g mozzarella
- 150 g droog broodkruim (dit is beter dan paneermeel)
- peper, zout, arachide-olie om te frituren

Warm de risotto nog even op, klop de eieren los en roer die erdoor. Voeg zout en peper naar smaak toe. Spreid de risotto uit op een platte schaal om hem te laten afkoelen. Snij de mozzarella in 18 kleine blokjes, halveer de basilicumblaadjes en verdeel de risotto in 18 gelijke porties. Neem een portie risotto in uw handpalm, maak het rond en druk er met uw duim een kuiltje in. Leg daar een blaadje basilicum en een blokje mozzarella in, vouw de rijst er omheen en rol er een kroketje van dat u door het broodkruim rolt. Frituur de supplì met een paar tegelijk gedurende 4 minuten in olie van 180 graden. Dep ze droog met keukenpapier en serveer meteen. Lekker op een schotel antipasti.

Over kroketjes gesproken: Johannes van Dam beschrijft in VN Smart Food watertandende kroketjes. Hij maakt eerst de ragout (van kip, zegt hij) en dan roert hij door de afgekoelde ragout zwarte truffel die eerst twee weken lang in cognac en madeira heeft gemarineerd. Zo wordt de truffel met bijbehorende marinade pas bij het frituren voor het eerst verwarmd. Dit lijkt me absoluut hemels en iets wat ik zo snel mogelijk wil proberen. Voor wie hetzelfde heeft, zal ik binnenkort een recept voor uitstekende kipkroketjes plaatsen.

Morgen de hoofdgerechten van de diverse kerstdiners; vrijdag de desserts.

* Een andere bezoeker belandde hier met de zoekterm "leuk restaurant in amsterdam waar gerrit jan ook wel durft te eten". Nee, serieus. Ik lag onder de tafel van het lachen.

8 Comments:

  • At 13 december 2006 om 22:41, Anonymous edith said…

    hahaha, nou ik lig naast je onder die tafel. geweldig!
    ook wel verbazingwekkend, een cursus googlen is blijkbaar absoluut niet overbodig!
    ik ben vandaag gevonden op "het verschil tussen de kleine keuken en groot keuken". en afgelopen week een keer op "lekkere keek (cake?) recepten die lang houdbaar zijn", maar misschien is deze nog wel het leukste : "ratatouillepakket".

     
  • At 13 december 2006 om 22:45, Anonymous edith said…

    oh, ik zie nog een geweldige: "hoe maak je een konijn tam", daarmee sta ik als eerste kooksite op de tweede pagina van de google search...

     
  • At 14 december 2006 om 01:39, Anonymous Nicoletta said…

    Google is idd een fantastische bron van vermaak. Ik heb een bestandje waar ik al de gekke en leuke zoektermen bewaar. Soms alleen gek, haha. De supplì is trouwens een recept uit Roma en niet uit Noord Italie.

     
  • At 14 december 2006 om 10:06, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Hemel, Edith, hoe komt iemand met een zoekterm als "ratatouillepakket" nu op jouw site terecht? Ach, laat maar... over een paar dagen geldt hetzelfde voor mij. Jouw schuld. :-)

     
  • At 14 december 2006 om 10:10, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ja, Nicoletta, daar blijk jij natuurlijk helemaal gelijk in te hebben: supplì komen inderdaad uit Lazio/Rome en niet uit het noorden. Zo zie je maar wat er gebeurt als je je informatie niet dubbel checkt... en zo zie je maar hoe leuk bloggen met commentaar is. Je leert toch altijd nog bij.

    Gekke termen krijg ik genoeg via Google (iets anders lijkt niemand meer te gebruiken). Eigenlijk zou ik daar gewoon nog een afzonderlijk blog voor moeten starten. :-)

     
  • At 15 december 2006 om 12:51, Anonymous edith said…

    ik heb geen idee, want ik als ik op ratatouillepakket (nu wordt je zeker gevonden!) google, zie ik mijn site er niet tussen staan...

     
  • At 22 december 2006 om 22:25, Anonymous Edith said…

    dat noem ik nog eens een snelle binnenkomer!

     
  • At 11 mei 2010 om 00:58, Anonymous Francesca said…

    Dit recept is geweldig lekker en eet het altijd als ik in Rome ben. Heb zelfs mijn kat er naar genoemd omdat hij er op lijkt!

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home