Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

19 december 2006

Kerstrecept: zelfgemaakte ravioli

Ik weet niet hoe het met u is, maar ik heb in mijn woning een open keuken, zodat ik het helemaal niet erg vind om daar met kerst een paar uur door te brengen. Bij mij gaat kwaliteit sowieso altijd vóór en ik vind koken toch al één van de leukste dingen die een mens in zijn vrije tijd kan doen. Als ik heerlijk kan experimenteren, heb ik dikke pret--en ook heb ik dan voor volgend jaar weer nieuwe kerstmenu's voor u.

Bent u ook zo'n perfectionist die koken gewoon leuk vindt en er geen bezwaar tegen heeft met kerst een tijdje in de keuken door te brengen? Dan maakt u de ravioli voor het kerstmenu misschien wel liever zelf, casalinga zoals de Italianen dat noemen. Dat gaat--hoewel het ook zonder kan--het makkelijkst met een pastamachine. Een raviolihulpstuk vind ik persoonlijk dan weer niet makkelijker: dat wordt bij mij altijd een knoeiboel en je krijgt er bovendien heel kleine ravioli van.

Ravioli met kaasvulling

Nodig voor 8 personen:

- 600 g bloem van harde tarwe (verkrijgbaar bij de Italiaanse winkel)
- 6 eieren
- olijfolie
- 300 g ricotta
- 150 g parmigiano reggiano
- zout

Doe de bloem in een kom, maak in het midden een kuiltje, breek daarin de eieren en voeg een snufje zout toe. Werk nu vanaf de randen de bloem door de eieren en kneed tot een soepel deeg ontstaat. Dreigt het deeg te hard te worden, voeg dan een klein (!) scheutje olijfolie toe. Is het deeg mooi soepel, rol er dan een bal van, pak die in folie en laat hem een uur in de koelkast rusten. Rasp intussen de parmigiano en roer hem door de ricotta.

Haal het deeg op de breedste stand door de pastamachine, vouw het dubbel en haal het nogmaals door de machine. Zet de machine één stand lager en herhaal de procedure tot u door alle standen bent geweest: dit is het "lamineren" van de pasta. De lappen worden hier uiteindelijk heel lang van; snijd ze met een mes in hanteerbare delen. U kunt dit ook doen met een deegroller op het werkblad, dat u dan goed met bloem moet bestuiven. Vouw het deeg zeker tien keer dubbel en rol het steeds weer dun uit.

Neem steeds twee deeglappen van ongeveer gelijke grootte. Leg er één plat op het werkblad en leg hierop met een koffielepeltje kleine bergjes van het parmigiano-ricottamengsel. Leg er zorgvuldig de tweede lap op, vouw die er overheen en druk de twee deeglappen aan de randen en tussen de vulling goed op elkaar. Er mogen geen luchtbellen ontstaan! Snijd de ravioli in kussentjes met een radeerwieltje of mes en leg ze tot gebruik op een theedoek.

Kook de ravioli in 4 à 5 minuten gaar; schep ze met een schuimspaan uit de pan en doe ze over in voorverwarmde borden. Doe er de saus over en serveer meteen.

2 Comments:

  • At 21 december 2006 om 19:33, Anonymous Anoniem said…

    Hallo,

    Ik ga dit jaar voor jouw kerstmenu met ravioli! Nu wil ik deze ook graag zelf maken. Maar hoe lang kan ik deze van te voren maken en hoe kan deze dan het beste 'bewaren'? Ik zou deze bv graag in de ochtend of middag klaar willen maken om gedurende het diner alleen te koken. Hoop dat je enkele tips hebt... bedankt alvast. Joost

     
  • At 21 december 2006 om 21:23, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Hallo Joost, het is geen enkel probleem om deze ravioli eerder op dezelfde dag te maken. Leg ze op een theedoek en zorg dat ze elkaar niet raken: ze plakken namelijk ontzettend aan elk hard oppervlak en ook aan elkaar. Verder kan er eigenlijk niet veel mis... succes!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home