Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

12 december 2006

Kerstrecept: scampi in witlofblad

De kerst komt dichterbij en ik realiseer me dat ik een tandje bij moet schakelen om u nog de tijd te geven alles in huis te halen. Meteen dan maar door met de tweede gang van mijn kerstdiner voor de visliefhebber. De eerste gang had u al van Edith of van mij; wel had u bij die soep van peer en knolselderij nog een wijnsuggestie tegoed. Drink daarbij een fruitige Vouvray uit de Loirestreek of een frisse riesling.

De scampi zijn makkelijk te maken en toch hebt u een symfonie van smaken op uw bord, lekker fris, lekker licht en toch pittig.

Scampi in witlofblad

Nodig voor 8 personen:

- 24 witlofbladen (3-4 struikjes), gewassen en gedroogd
- 2 tenen knoflook, uitgeperst
- 2 rawittpepertjes, ontpit en zeer fijn gesneden
- 2 eetlepels citroensap
- 2 ansjovisjes, fijngehakt
- 4 eetlepels mayonaise
- 2 theelepels witte basterdsuiker
- 4 eetlepels verse korianderblaadjes, fijngeknipt
- 24 gekookte en gepelde scampi, niet te groot
- 2 lente-uitjes, fijngesneden

Meng knoflook, rode peper, citroensap, mayonaise, ansjovis, suiker en koriander in een kom. Schep in elk witlofblad wat van deze massa met één van de scampi. Garneer het gerecht met wat gehakte lente-ui. Geef elke gast drie gevulde blaadjes.

Schenk bij dit gerecht een chardonnay of een chenin blanc.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home