Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

22 december 2006

Eetschrijven bij Kookdis

Of ik niet eens wilde kennismaken met Kookdis, een culinaire internetwinkel. Zoiets hoef je mij normaal geen twee keer te vragen. Toevallig kwam het nu echter in een wat drukke tijd, zodat de feitelijke kennismaking even is blijven liggen. Ook hier echter hep elk nadeel ze voordeel: ik heb uiteindelijk vorige week vrijdag besteld en ga mijn bestelling vandaag ophalen. En dat vind ik leuk, want dat is meteen een aardige stresstest voor het systeem: de drukste vrijdag van het jaar, zou alles dan goed gaan? Daarover weet u volgende week meer.

Vandaag wilde ik het even hebben over het gebeuren stroomopwaarts: het concept, de site en het assortiment.

Het concept van Kookdis is dat er online besteld wordt, waarna de bestellingen via een aantal ophaalpunten kunnen worden afgehaald; niet-bederfelijke producten kunnen eventueel worden thuisbezorgd. Momenteel zit het allemaal nog in een opstartfase en is er nog geen landelijke dekking: de ophaalpunten (en, naar ik aanneem, tevens de plaatsen van waaruit de thuisbezorging wordt geregeld) bevinden zich allemaal tussen Amsterdam en Utrecht, hoofdzakelijk in het Gooi. Gelukkig is dat voor mij niet gek ver uit de buurt.

Het assortiment is behoorlijk ruim en het is prettig om erin de grasduinen, maar hier en daar mis ik de logica. Zo vind ik het geweldig dat je artikelen als "clotted cream" kunt bestellen--iets waar je je in Nederland een slag in de rondte naar zoekt--en was ik ook blij met een camembert grand cru en boerenboter, maar ontgaat mij de zin van een spuitbus Schud & Spuit op dezelfde pagina, gemaksspul dat je in elke supermarkt kunt vinden. Zo ook tref ik onder het kopje "luxe brood" allerlei doodgewoon brood en een enkel krentenbroodje aan, maar bijvoorbeeld geen brioche. En natuurlijk is het eigenlijk onvergeeflijk dat er bij de kruiden enkel krulpeterselie en geen bladpeterselie te vinden is. Daarover moet echt nog even iets verder worden nagedacht.

Ook kun je je storen aan de spelfoutjes. Bij kwaliteitsproducten hoort een kwaliteitsuitstraling en dan wil je tapenade vinden, en geen tappanade. Er zijn nog meer kinderziektes: zo ontdekte ik afgelopen vrijdag dat ik de bestelling al de volgende dag kon afhalen. Een uur later had ik Kookdis al aan de telefoon: zo snel leveren was helemaal niet mogelijk en de site had mij deze optie niet mogen aanbieden.

Je mag ervan uitgaan dat dit allemaal nog gestroomlijnd wordt. Als nu ook het assortiment een beetje evolueert in de richting van wat je van een culinaire webwinkel verwacht (die moet niet willen concurreren met een supermarkt; je wilt er verse en/of exclusieve producten van topkwaliteit, van die dingen waar je anders naar moet zoeken en einden voor moet reizen), dan zie ik voor Kookdis voorshands een mooie toekomst.

Vanmiddag haal ik mijn bestelling af; volgende week hoort u wat ik van de inhoud vond.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home