Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

31 december 2006

Beste wensen aan alle Eetlezers!

Beste eetlezers, het is leuk om aan het einde van dit jaar even terug te kijken naar het moment waarop ik dan eindelijk--met dank aan Remco Campert--de stoute schoenen aantrok en dit blog begon. Beginnen met bloggen is niets, zei een collega mij: het gaat om het volhouden. Na een aarzelend begin heb ik dat gedaan en de beloning is fantastisch: ik krijg inmiddels vele honderden bezoekers per dag. Meer heeft een eetschrijver (tenslotte ook een beetje een missionaris) niet nodig om de zin erin te houden. Aan iedereen: dank, en ik hoop u allemaal in het komende jaar elke werkdag interessant en amusant eetleesvoer te kunnen blijven verschaffen. Maak er een mooi en smakelijk 2007 van!

Om deze laatste bijdrage van een mooi jaar ook nog enige substantie te geven, wil ik daarnaast ook even terugkijken naar het versere verleden van eergisteren, toen ik de verbijsterend gemakkelijke en overheerlijke chocoladetaart maakte die Sylvia Witteman in VN Smart New Food beschrijft (zij het in een kwartversie, want 600 gram chocolade en 600 ml slagroom? hemel!). Voor die taart moet chocolade worden gesmolten.

Nu bestaan er over chocolade smelten nogal wat opvattingen. Over de bain marie is iedereen het wel eens (behalve degenen die álles in de magnetron doen), maar moet de bovenste pan het water nu raken zoals de één zegt of moet die er beslist boven blijven hangen zoals de ander bezweert? Ik wist het ook niet precies, maar het nadenken over de truffels van Edith (die ik niet alleen dankbaar ben voor de aanleiding tot deze brainwave maar ook voor al haar bijzonder leuke stukjes) bracht me uiteindelijk op wat ik in al zijn eenvoud als dé ontdekking van 2006 beschouw.

De ideale kerntemperatuur voor het smelten van chocolade is 48 graden; hoger, dan schift hij. Mijn eigen warmwaterinstallatie staat afgesteld op een tapwatertemperatuur van 62 graden. Wat zou ik dan die bain marie überhaupt op het vuur zetten? Ik brak dus eergisteren mijn 70% chocolade in een kleine steelpan, vulde een grotere steelpan met heet water uit de kraan, zette daar de kleine steelpan in en wachtte tien minuten. Het resultaat: perfect gesmolten chocolade. In alle bescheidenheid: zo moet het dus, en niet anders. Beste eetlezers, doe het in 2007 allemaal zo en het wordt alvast in één opzicht een geweldig jaar! Tot dan!

3 Comments:

  • At 3 januari 2007 om 11:15, Anonymous Edith said…

    laat ik nou met kerst die discussie over au bain marie wel of niet in het kokende water hebben gehad met mijn partner. ik zeg erboven, hij zegt erin. met als gevolg dat de chocolade te lang in het water hing (hij was er mee bezig) en er helemaal nix meer mee te beginnen was ;-(
    PS dat boekje van Campert kende ik niet, maar ik noemde mijn 'kookboeken lezen'-hobby ook al een tijdje eetlezen.. ik ga er maar eens naar op zoek.

     
  • At 3 januari 2007 om 13:41, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Met geschifte chocolade is inderdaad absoluut niets meer te beginnen: uithuilen en opnieuw beginnen is dan de boodschap. Nu moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik ook mijn halve leven lang heb gevonden dat een bain-marie geen sauna-marie of hammam-marie was en dus de bovenste pan gewoon in kokend water heb gehouden, eigenlijk altijd met redelijk resultaat (nooit te lang erin gehouden waarschijnlijk)--behalve dus als er spetters water in de chocolade komen. Dan ontstaan er brokken die niet meer weg willen. Dat risico loop je alvast niet met warm water uit de kraan. Dat houdt zich vanzelf rustig!
    Het boekje van Campert heeft overigens weinig of niets met eten te maken, maar het is wel erg leuk--uiteraard als je, zoals ik, van Campert houdt.

     
  • At 26 juni 2007 om 11:11, Anonymous Anoniem said…

    via via hoorde ik over het recept van de taart waar jij het over hebt. is het precieze recept wellicht nog te achterhalen, ben namelijk erg benieuwd hoe de taart smaakt!!

    alvast bedankt

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home