Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

27 december 2006

Appie en Jamie

Très étonnés de se trouver ensemble, heet dat in het Frans. Van het weekend kreeg ik een flesje balsamico in handen met het label van Jamie Oliver erop. Prompt kreeg ik een déjà vu: dat flesje, dat had ik toch al eens eerder gezien? De vorm, de kurk met koordje en zegel?

Klopt: net zo'n flesje staat bij Albert Heijn in de schappen. Dat schreeuwde om een smaaktest.

Wat dacht u? Precies dezelfde balsamico. Het enige verschil is de prijs, en dat is nog niet zo'n klein verschil ook: het linker flesje kost bij AH € 6,80, voor het rechter flesje mag u € 14,55 neertellen.

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat Jamie Oliver helemaal geen kok is, maar zakenman. Dat lijkt aardig te kloppen.

2 Comments:

  • At 28 december 2006 om 14:37, Anonymous mirjam said…

    Hoi Gert-Jan,

    Natuurlijk is Jamie een zakenman, een een goede ook! Dat wil niet zeggen dat hij niet ook een goede kok is. Ik heb veel van zijn recepten met veel succes gemaakt. Ik zie niet in waarom het een het ander zou moeten uitsluiten. En als ik zie wat hij voor elkaar heeft gekregen in Engeland op het gebied van voeding vind ik de kritiek hier van de Nederlandse foodbloggers toch wel een beetje zuur... jammer jongens, gewoon niet doen! Natuurlijk mag je kritiek leveren maar dan moet het ook wel ergens over gaan. Dat een product met een merknaam voor veel meer geld verkocht wordt dan hetzelfde product 'uit een goede fabriek' is natuurlijk ook niet door Jamie uitgevonden. Als de consument zo dom is om daar in te trappen is 'ie er altijd zelf nog bij! Overigens lees ik je blog altijd met veel plezier en hoop dat nog lang te blijven doen.

     
  • At 28 december 2006 om 17:44, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha Mirjam, ik heb natuurlijk voor Jamie Oliver als kok grote waardering. Dat neemt niet weg dat ik kritiek kan hebben op een stukje boerenbedrog van hem. Dat zie ik ook wel een beetje als mijn informatieplicht als journalist en blogger. Zó geweldig is deze balsamico bovendien niet. Verdienstelijke middelmaat, zou ik zeggen. Ik had er beter mee kunnen leven als Jamie zijn naam geleend had aan een écht topproduct.

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home