Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 december 2006

6 december: kerststemming!

Sinterklaas is weer uit Nederland vertrokken (hij had in Vlaanderen nog iets te doen vandaag) en wat mij betreft mag het dus nu: voorzichtig beginnen met het opbouwen van kerststemming. Dat kan natuurlijk op allerlei vlakken, maar niet hier. Hier komt u namelijk uitsluitend voor dat deel van de kerststemming dat wordt bepaald door het kerstdiner. Ik heb er een drietal bedacht: één traditioneel met kalkoen, één voor de liefhebbers van vis en één voor de liefhebber van een diervriendelijk menu. Elk menu heeft drie dan wel vier gangen en er kan natuurlijk naar hartelust worden gehusseld.

Interessant: nog maar een jaar of vijf geleden zou ik hebben gedacht dat een vegetarisch menu van het drietal het minst afwisselende zou zijn. Nu ik zo eens kijk wat ik bij elkaar heb, lijkt mij juist dat vegetarische menu dat wat ik het liefst zou maken en eten. Ja, wie zich eens echt in de vegetarische keuken gaat verdiepen, ontdekt een hele nieuwe wereld. Ik begrijp steeds beter waarom steeds meer mensen overstappen op een vegetarisch dieet en waarom het steeds hipper en steeds populairder bij topkoks wordt.

Maar goed: kerstmenu's! In de aanloop naar kerst zal ik hier de recepten plaatsen. Om u alvast lekker te maken, geef ik hieronder vast mijn drie menu's.

Menu 1
Wie kalkoen serveert als feestmaaltijd, moet zich niet te druk maken over overige gangen. Het feest van de maaltijd zit in de copieuze kalkoen op tafel en in de bijgerechtjes. Een licht voorgerecht en voor de écht grote eters een simpel nagerecht, dat is ruim voldoende.
- Canapés met wilde paddestoelen
- Traditionele kalkoen met farce van wintergroenten en bonenkruid
- Bijgerecht van zoete aardappel met appel-kruimeldeeg en cognac
- Bijgerecht van gekaramelliseerde spruitjes met ui
- Kaasplateau en fruit (99% kans dat u ermee blijft zitten en dan de volgende dag ook nog lekker)

Menu 2
Wie zich straks geen zorgen wil maken over zijn kerstgewicht, doet met vis een goede keuze. Bovendien biedt een vismenu volop ruimte voor creativiteit.
- Vegetarische soep van peer en knolselderij (zie recept vandaag bij Edith)
- Scampi in witlofblad
- Filet van Atlantische zalm en papillotte met peterselie-aardappeltjes
- Semifreddo van vijgen en honing

Menu 3
Wat vegetarisch koken betreft, kunnen we soms nog heel wat leren uit andere keukens. Voor een vegetarisch feestmenu ga je dan ook makkelijk de wereld rond.
- Paté van abrikozen en wortelen uit Marokko
- Linzensoep met curry uit India
- Kaasravioli met twee sauzen in kerstkleuren uit Italië
- Flan van pijnboompitten uit Mexico

Eén recept hebt u al. In de komende weken de overige. Natuurlijk ook wijnsuggesties.

4 Comments:

  • At 7 december 2006 om 15:49, Anonymous RN said…

    Ik kan niet wachten op de linzensoep! Ken je dit weblog trouwens al: http://mijnblog.free.fr/eetblog.php ? Is van een heel ander kaliber dan het jouwe, maar wellicht toch leuk :-)

     
  • At 7 december 2006 om 19:42, Anonymous Silvia said…

    Niet gaan kijken hoor, je wordt er onpasselijkt van van bovengenoemde site. Of je moet natuurlijk aan de lijn willen, dan is het een aanrader, je eetlust vergaat spontaan......

     
  • At 8 december 2006 om 11:44, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Haha, ik ken de maker van die site wel. Echt zijn humor, om dan zoiets in elkaar te zetten met die knakworsten en die spiegeleieren alsof het allemaal haute cuisine is. Een beetje relativering is nooit weg--ik moet daar beslist elke dag even gaan kijken.

     
  • At 8 december 2006 om 12:50, Anonymous Hanneke said…

    Meteen maar een mapje aangemaakt om je kerstrecepten van menu 3 (uiteraard) in op te slaan.
    Ik verheug me er op.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home