Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 november 2006

Hypocriet of niet?

Ben ik nou zo hypocriet? Het ene moment zit ik af te geven op fabrikanten van mayonaise en ontbijtgranen die enthousiast de suikerschep hanteren en op JP de Premier die de inhoud van een hele tray McJunk ("niet gezond, wél lekker") achter de campagnevoerende kiezen kiepert, terwijl ik het volgende moment de lof zing van een calorieënbom als de chocoladecharlotte die ik ter afsluiting van een viergangendiner aan mijn eigen gasten voorzet.

En toch voel ik me daar niet schuldig over en evenmin vind ik dat ik daarin niet consequent ben. Ik heb namelijk totaal niets tegen lekker eten en ook niet tegen snoepen. Dat moet allemaal kunnen, mits verantwoord, bewust en met mate.

En aan die voorwaarde wordt alvast niet voldaan wanneer fabrikanten suiker gaan verwerken in producten zoals mayonaise waar je geen suiker in verwacht of wanneer producenten van ontbijtgranen hun product zó suikeren dat het voor 30% uit pure suiker bestaat. Dat is sluipsuiker die we eten en, erger, aan onze kinderen geven zonder dat we daar erg in hebben. Suiker bovendien waar niet aan te ontkomen valt: het zit onderhand bijna overal in. Allemaal calorieën zonder voedingswaarde en zonder smaak. Onnodig en onzinnig.

Wat die hamburgers betreft: die moeten kunnen op hun tijd voor mensen die daarvan houden--een groep waar ik persoonlijk niet bij hoor, maar ieder zijn meug. Het wordt problematisch als dergelijk eenzijdig voedsel een bijna dagelijks substituut wordt voor de echte maaltijd, wat al té vaak gebeurt. In zo'n situatie zou een premier die een voorbeeldfunctie heeft voor de volksgezondheid, niet via een massamedium slechte eetgewoonten moeten promoten.

En die charlotte? Ach, als je die een beetje zorgvuldig wilt maken, ben je er toch gauw één à anderhalf uur mee bezig: bepaald niet iets wat je elke dag of zelfs elke week doet. Dat is alvast één verschil met de gewoonten van de modale fastfoodconsument. Overigens staat de calorieënteller van mijn eigen chcocoladecharlotte, die met 8 personen gedeeld werd, stil op ca. 450 kcal per persoon. Het modale Happy Meal komt daar zeer ruim bovenuit.

Dus, lezer, hypocriet of niet? U mag het zeggen.

1 Comments:

  • At 24 november 2006 om 00:53, Anonymous Jetty said…

    Hoi Gerrit Jan,

    Ik ben het volledig met je eens. Af en toe heerlijk snoepen geeft het leven sjeu, zeker als je het met kwaliteitssnoep doet.
    Kennelijk hebben we toch af en toe een flink suikershot nodig, anders zouden we het niet zo lekker vinden.
    Het probleem is alleen dat tot voor kort de meeste mensen niet wisten hoeveel onzichtbare suikers er overal in verwerkt worden, en dat ze dus continue dat suikershot binnenkrijgen en min of meer verslaafd raken. Mede dankzij dit soort weblogs worden mensen daar wel steeds bewuster van. Dus ga vooral door met je strijd tegen de suikerverslaving!
    Ik vond het alleen een beetje flauw om Balkenende als hypocriet af te schilderen omdat tie nou toevallig happend in een Big Mac gesignaleerd werd. Ik bedoel, als je jezelf af en toe eens een lekkere ongezonde hap gunt dan kun je daar een ander toch ook niet op afrekenen?

    Groetjes,
    Jetty (die net heerlijk gezond gegeten heeft bij Restaurant de Kas, afgetopt met een stijf van de suiker staand toetje :-)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home