Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 november 2006

Dagje snel en lekker

Op vrijdag heeft een mens wél zin om iets lekkers te eten, maar niet om lang in de keuken te staan. Dat geldt in elk geval voor mij. Gelukkig zijn er nog van die dingen die binnen een klein kwartiertje op tafel staan en toch heerlijk smaken. Dat er weer pasta in zit, is deze keer toeval.

Penne rigate met rundvlees en gorgonzola

Nodig voor vier:

- 400 g penne rigate
- 300 g biefstuk
- 150 g gorgonzola
- scheut droge witte wijn
- scheut room
- bladpeterselie, boter, peper, zout

Zet water op voor de penne. Snijd het rundvlees en de gorgonzola in stukjes; hak de peterselie. Laat boter in de koekenpan heet worden en bak hierin snel het vlees. Doe er een flinke scheut wijn bij en laat bruisen. Voeg de gorgonzola toe en begin nu met de penne te koken. Roer de gorgonzola door de wijn tot deze helemaal gesmolten is; doe er een scheut room bij en wat peper. Giet de penne af, doe ze in voorverwarmde borden, schenk er de saus over en bestrooi met de peterselie.

2 Comments:

  • At 26 november 2006 om 16:01, Anonymous Merel said…

    Zo, eindelijk ben ik dan naar de markt in Naarden geweest (jaja, ik was het dus die via google met de zoektermen 'rondborstig'en 'schapenkaas' op je site kwam. Precies waar ik wilde komen dus), en aldaar heb ik Amelandse schapenkaas gekocht, en ook een stukje Rubens. De eerste is al half op (erg lekker, al had ik 'm sterker van smaak verwacht; de kaas is niet ontzettend 'schaapachtig'), en de tweede is misschien nog wel lekkerder. Al vertelde de kaasman dat-ie een jongere versie had dan voorheen, waardoor het een beetje een kruising is tussen Old Amsterdam en emmentaler. Inderdaad, zeer toepasselijk: rond van smaak!

     
  • At 30 november 2006 om 16:58, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha Merel, leuk dat je mijn kaasboer gevonden hebt. Hij heeft twee soorten Amelandse schapenkaas, de oude en de belegen. De oude is beslist stukken lekkerder. Is de Rubens verjongd? Ik ga nog niet meteen roepen dat dat jammer is, maar ik ga wel overmorgen na het tennissen even kijken!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home