Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

16 november 2006

Chocoladecharlotte

Soms kan een mens zich wel voor de kop slaan. Hadden we er eindelijk aan gedacht voor het hoofdgerecht het fototoestel te pakken, vergaten we dat prompt weer voor de charlotte. En die was nog wel zó mooi. Ik zal ze ongetwijfeld ooit nog wel eens maken, maar dat is geen reden om u nu het recept te onthouden.

Charlotte is de verzamelnaam voor een dessert gemaakt van koekjes en een vulling dat warm, koel of ijskoud kan worden geserveerd. Het wordt altijd gemaakt in een kom en krijgt zijn vaste vorm door verhitting of koeling. Voor mijn charlotte bestond de vulling uit een chocolademousse.

Chocoladecharlotte
6-8 personen

Nodig:
- 200 g bittere chocolade (minstens 70% cacao)
- 75 g boter
- 40 g witte basterdsuiker
- 5 eieren
- ca. 200 g lange vingers
- 1 kop sterke koffie
- walnoot- of hazelnootolie
- goede chocoladevlokken of hagelslag

Let op: deze charlotte moet een dag van te voren gemaakt worden!

Voorbereiden: breek de chocolade in een pan en voeg hieraan de boter, de suiker en 1 à 2 eetlepels water toe. Verwarm het geheel onder af en toe roeren in een bain-marie. Splits intussen de eieren. Wanneer het chocolademengsel gelijkmatig is gesmolten en de suiker is opgelost, meng er dan met een garde de eierdooiers door. Blijf roeren terwijl u de pan van het vuur neemt; zet hem weg om iets af te koelen, roer nog af en toe. Klop de eiwitten stijf en schep ze door het chocolademengsel tot u een gelijkmatige mousse hebt. Zet deze een half uur koud weg.

Vet intussen een ronde glazen kom in met de notenolie. Bedek de bodem met lange vingers en maak ook langs de wand een cirkel van rechtop staande koekjes met de gesuikerde kant naar binnen (dit is best even een evenwichts-act; zorg dat er niemand in de buurt is die tegen uw werkblad kan stoten of u kunt opnieuw beginnen). Schep een laag chocolademousse in de schaal tot de koekjes op de bodem bedekt zijn. Leg op de mousse een laag lange vingers waarvan u de gesuikerde kant met koffie hebt doordrenkt (deze laag komt boven), vervolgens weer een laag mousse, dan weer koekjes met koffie en dan weer mousse tot de bovenkant van de opstaande koekjes bereikt is. Eindig met een laag mousse en zorg dat u een paar eetlepels van de mousse apart houdt. Plaats de kom 24 uur in de koelkast.

Serveren: houd de kom even in heet water, leg er een bord op en keer hem in een vloeiende beweging. Schud met bord en kom steving tussen vingers en duimen tot de charlotte uit de kom heeft losgelaten. Spreid de achtergehouden mousse over de bovenkant uit en bestrooi met vlokken of hagel. Serveer de charlotte in haar geheel en verdeel ze aan tafel over bordjes. Drink er bij voorkeur een goede Banyuls bij; deze dessertwijn vormt een hemelse combinatie met chocolade.

4 Comments:

  • At 16 november 2006 om 17:43, Anonymous Silvia said…

    Nou GerritJan ik denk dat ik m'n toetje voor de kerst al weet!
    Ik ben een ontzettende chocofan (als je nog een keertje het recept van de kip in chocoladesaus uit Mexico voor me hebt...) en een dag van te voren klaarmaken is natuurlijk helemaal handig!

     
  • At 16 november 2006 om 18:49, Anonymous Carla said…

    Ja, leuk een Charlotte. Toont vreselijk mooi en is ook gewoon erg lekker. Ik vind Banyuls ook lekker bij chocolade, eerlijk gezegd lekkerder dat de Pedro Ximinez, door iedereen afgekort als PX. Maar ik heb nu eenmaal een hekel aan afkortingen, dus die gebruik ik niet. Alhoewel het er best bij kan natuurlijk.

     
  • At 17 november 2006 om 18:21, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha Silvia, goed dat je me eraan herinnert want die pollo con mole was ik helemaal vergeten. Ik zal eens in mijn mappen met recepten snuffelen, volgende week.

     
  • At 17 november 2006 om 18:23, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha Carla, Pedro Ximénez kan, maar ik vind dat toch altijd meer zoet dan smaak. Als er Banyuls is, wil ik dat bij chocolade. Een Maury is geen slecht alternatief. Pas daarna komt Pedro in beeld.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home