Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 oktober 2006

Smaakvol combineren?

De Kampioen is in het vorige nummer uitgebreid gaan stappen in Den Bosch. Met dit blad is dat een heel bijzondere ervaring:

"Natuurlijk kunnen we ons winkelrondje traditioneel afronden met een HEMA-worst, maar origineler en lekkerder is een bagel rode pesto afgetopt met een bananensmoothie in de hippe Bossche broodjeszaak Pink Lemon".

Een bagel met rode pesto afgetopt met een banenensmoothie? Je waant je waarachtig weer even terug in de late jaren zestig, toen het ontluikend culinair bewustzijn in calvinistisch Nederland gestalte kreeg in hoogstandjes als de Varkenshaas met Zeven Exotische Vruchten of de Tong Picasso.

Kennelijk zijn er van die generatie nog smulpapen over, en ze schrijven voor de Kampioen. Eén ding moet je dat blad nageven: ze schamen zich niet voor hun reputatie als truttigste blad van Nederland. Ze zijn er trots op.

P.S. Ook Albert Heijn is kennelijk nog vol nostalgie naar de Tong Picasso. Op zoek naar een plaatje van deze culinaire ramp kwam ik tot mijn stomme verbazing terecht op een recept uit de AllerHande van juli 2003. Et tu, Brute?

7 Comments:

  • At 23 oktober 2006 om 15:18, Anonymous Carla said…

    'afgetopt'..mensenkinderen zeg.
    Tong Picasso: nooit gegeten, nooit gemaakt, ga het ook nooit eten en zal het zeker niet gaan maken. Ik hou absoluut niet van fruit in mijn eten en heb eerlijk gezegd al moeite met rozijnen door een salade. Nu zul je ongetwijfeld wel iets kunnen verzinnen wat ik wél zal eten (zo eet ik wel Robertson jam door de saus bij de eendenborst), maar over het geheel genomen blief ik geen warm fruit.

     
  • At 23 oktober 2006 om 20:58, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha Carla! Ja, dat 'afgetopt' spant wel de kroon. Maar hoe de combinatie ook is, ik moet niet denken aan rode pesto in de buurt van een bananensmoothie. Ik krijg altijd al plaatsvervangend maagzuur als ik mensen sinaasappelsap bij hun kalfsvlees met gorgonzolasaus zie drinken.
    Van zo'n Tong Picasso heb ik één keer een hapje geproefd, nadat men mij herhaalde malen had verzekerd dat het echt véél lekkerder was dan je zou denken. Het was zo mogelijk nog erger dan ik had gevreesd. Dat die arme dieren dáárvoor moeten sterven!

     
  • At 11 november 2006 om 22:39, Anonymous Anoniem said…

    Hum...afgetopt, is dat net zoiets als optelefoneren of schriftelijk een brief schrijven?
    Afgetobt ken ik wel, dan ben je heel erg moe.
    Waarschijnlijk zijn ze dat bij de Kampioen ook wel, dat blad bestaat al zoooooooooooooo lang.
    groetjes, JeePee
    http://kijkeenswatikkook.web-log.nl/kijkeenswatikkook/

     
  • At 20 januari 2008 om 23:18, Anonymous Dropmakkers said…

    Wat een geneuzel hier over het gebruik van de Nederlandse taal. Lekker belangrijk! Onlangs mijn eerste Tong a la Picasso gegeten bij Van der Valk in Voorschoten. Keurig gefileerd door de ober. Heerlijk! Het was wel het duurste van de kaart. Maar dan heb je ook wat. Als ik weer iets te vieren heb ga ik weer zo'n heerlijke tong Picasso eten.

     
  • At 20 januari 2008 om 23:25, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Keurig gefileerd door de ober! Ja, ik kan me voorstellen dat dat een culinaire belevenis voor je moet zijn geweest. Ik wens je bij je volgende hoogtepunt weer veel plezier bij Van der Valk.

     
  • At 18 december 2009 om 23:53, Anonymous Claudia said…

    Het zal misschien niet de bedoeling zijn van deze site maar ik heb na het lezen van de laatste 3 reacties, zeker 5 minuten tot tranen met tuiten toe, gelachen.

     
  • At 19 december 2009 om 00:21, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Mooi zo, Claudia. Amusement is een belangrijke bestaansreden van dit blog. Kom nog eens langs!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home