Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

20 oktober 2006

Het Geniale Verloren Recept

Vele jaren geleden, toen internet nog niet eens bestond, kreeg ik van iemand op het Cooks Online Forum van CompuServe een recept voor een verbluffende soep. Het was een Marokkaanse tomatensoep met pinda. In dit recept werd er pindakaas met stukjes noot in verwerkt. Je moest erg uitkijken dat het niet aanbrandde, maar dan had je ook een heel originele en erg lekkere soep. Ik heb hem een keer of drie gemaakt.

Maar toen raakte ik het recept kwijt, degene van wie ik het gekregen had was ook uit beeld verdwenen en het inmiddels aarzelend terrein winnende internet bracht mij evenmin soelaas. In de loop der tijden ben ik vele malen aan het zoeken geweest, maar nergens vond ik hét recept. (Dat is trouwens nog wat, recepten zoeken op internet: aan keuze onderhand geen gebrek, maar hoe scheid je het kaf van het koren? Daarover volgende week een stukje.)

Het is martelend om iets opnieuw tot stand te brengen dat ooit bestond maar nu weg is. Iedereen die wel eens een briljante brief geschreven heeft om vervolgens op de verkeerde toetscombinatie te drukken, zal dat kunnen beamen. Wat je daarna ook probeert, het Glorieuze Origineel wordt voor je geestesoog steeds briljanter en je zult nooit van je levensdagen meer dat niveau van genialiteit bereiken. De verloren stad van de Inca's is er niets bij.

Maar wat donder, ik kan toch koken? Ik kook toch nooit letterlijk volgens recepten en heel regelmatig ga ik gewoon zonder recept aan de slag? Ik kan toch zeker wel een Marokkaanse tomatensoep met pinda bedenken? Nou dan!

Hier komt nu dus een uniek experiment: een herscheppingsproces via internet. Ik ga hier een recept voor een soep neerzetten die ik op dit moment bedenk en nog niet gemaakt heb. En dan hoor ik graag van u, lezer, waarmee die soep misschien nog lekkerder zou kunnen worden. Ik ga 'm zelf dit weekend maken met deze receptuur.

Virtuele Marokkaanse tomatensoep met pinda

Nodig voor 4 personen:
- 1/2 liter kippenbouillon
- 2 blikken gepelde tomaten
- 1 blikje tomatenpuree
- 4 flinke eetlepels pindakaas met stukjes noot
- 3 flinke tenen knoflook
- 1 koffielepel harissa
- 1 koffielepel ras-el-hanoet
- arachide-olie

Snijd de gepelde tomaten in niet al te kleine stukjes en vang het vocht op. Kneus de knoflook en fruit hem tot lichtbruin aan in de arachide-olie. Voeg de bouillon, de tomaten en hun sap en de tomatenpuree toe en breng alles aan de kook. Roer hier de pindakaas doorheen en voeg de harissa en de ras-el-hanoet toe. Laat dit alles onder voortdurend roeren nog een kwartier op zacht vuur pruttelen. Serveer met brood uit de Marokkaanse winkel of met Turkse pide.

Eerlijk zeggen? Het klinkt bijna te simpel en toch vermoed ik dat dit er heel dicht in de buurt komt. En natuurlijk weet ik dat harissa niet Marokkaans, maar Tunesisch is. Toch vind ik deze specerij van rode peper en tomaat de meest authentieke Noordafrikaanse pepersmaak geven. Ik ga ermee aan de slag en ben benieuwd naar uw commentaar!

En dan ben ik u nog een verontschuldiging schuldig dat er gisteren geen stukje van me is verschenen. Ik was even bedolven geraakt onder acute deadlinestress en heb pas om drie uur 's nachts uitgeput mijn stukje verzonden. Mensen vragen mij wel eens of een eetschrijver als ik nu elke dag kookt en nooit kiest voor de snelle hap. Nou--gisteren was dus één van die dagen dat ik als een gewone sterveling de pizzaboer liet komen. Vittorio is overigens wel een erg goede pizzaboer.

P.S. En dan is zo'n stukje klaar en wil je het plaatsen en dan krijg je de melding dat de software even het noorden kwijt is. Daar zweeft je kopij in de vierde dimensie, gedurende een volle kwellende minuut (ca. een halfuur in subjectieve tijd). Zo had de mythe nog flink aan kunnen groeien. Gelukkig verscheen het daarna gewoon.

4 Comments:

  • At 21 oktober 2006 om 23:28, Anonymous Lindy said…

    Hoi GJ,

    Een recept waar ik me waarschijnlijk nóóit aan ga wagen, omdat ik weet hoe goed jij kookt, hoe lekker het ook alleen al klinkt. Maar ik moet zeggen dat mijn eigen G vanavond ook heerlijk buiten heef gekookt voor mij :). Eh, de uitnodiging staat nog steeds. Veel liefs, ook voor jouw G!

     
  • At 23 oktober 2006 om 20:47, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha Lindy, we bellen je van de week even--we worden onderhand natuurlijk wel heel nieuwsgierig. Je weet hoet het met ons is als er ergens goed gekookt wordt. :-)

     
  • At 28 oktober 2006 om 16:07, Anonymous Lindy said…

    En dan zit je dágen en dágen te wachten bij de telefoon :)

    haha..

     
  • At 21 februari 2009 om 22:09, Anonymous Claudia van Veldhoven said…

    Ik heb onlangs je blog ontdekt en vond hem zo leuk/interessant dat ik ben begonnen alle berichtjes te gaan lezen. Zo kwam ik op dit bericht. Hij is van meer dan twee jaar geleden, dus ik zou niet raar opkijken als je hem vergeten was. Het recept sprak mij aan, dus besloot ik hem dit weekend te maken. Ik vond de soep erg lekker. Heb je hem zelf ook nog eens uitgeprobeerd?

    Sinds heel kort hou ik zelf ook een blog bij over het eten dat ik kook. Ik zet de meeste berichten er in twee talen op. Mag ik dit recept in het Engels vertaald op mijn blog zetten (uiteraard met bronvermelding)? Voor de Nederlandse versie zal ik de bezoekers naar jou blog doorverwijzen.

    Groetjes, Claudia

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home