Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 oktober 2006

Gesuikerde mayo

Alweer een hele tijd geleden deelde ik een veeg uit de pan uit aan de Nederlandse mayonaisefabrikanten, die zonder uitzondering suiker in hun mayo kieperen. Dat dat niet hoort, is tot daar aan toe--mijn devies is dat alles mag, als het maar lekker is. Maar zoete mayonaise is niet lekker. Tenminste, lang niet iedereen vindt het lekker. En wie het wél lekker vindt, kan makkelijk wat suiker toevoegen. Omgekeerd is een veel groter probleem.

Maar mijn hoovaardij wordt af en toe gestraft. Dit weekend keek ik eens op het potje Hellmann's dat ik in huis heb. En wat staat er in de ingrediëntenlijst? Suiker! In de supermarkt eens een potje Devos & Lemmens gepakt, uit België. En ja hoor: suiker.

Wel even relativeren: in de buitenlandse mayo's zit aanzienlijk minder suiker dan in de Nederlandse. Calvé smaakt ronduit zoet (en heeft half Nederland daar inmiddels zó aan gewend dat hele volksstammen denken dat het zo hoort). Maar dat maakt het raadsel alleen nog maar groter: waarom die suiker toevoegen als je het toch niet proeft?

Nog gekker is dat Hellmann's wel suiker op de ingrediëntenlijst vermeldt, maar beweert dat de hoeveelheid koolhydraten in het product 0% is. Ook is het "not a significant source of (...) sugar". De idioterie ten top. Ik ga Hellmann's eens vragen hoe dat zit.

3 Comments:

  • At 30 oktober 2006 om 15:14, Anonymous Carla said…

    Ja, vraag het eens. Want ik ben er ook benieuwd naar. Nooit begrepen waarom de mayonaise in Nederland maar zoeter en zoeter werd.

     
  • At 30 oktober 2006 om 16:07, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha Carla. Voorlopig heb ik de vraag even gesteld aan de makers van Hellmann's (ook Unilever overigens). Calvé heb ik het zelf nooit gevraagd, maar ik begrijp van anderen dat men daar "smaakonderzoeken" doet die zouden uitwijzen dat "men" de mayo lekker gesuikerd wil. Onlangs kreeg ik nog een proefverpakking in huis vergezeld van een foldertje waarin lyrisch over de traditionele mayonaise wordt gesproken. Daarbij zit dan een plasticje met mayonaise die in elk geval gezien de hoeveelheid suiker bepaald niet traditioneel is. Onbegrijpelijk.

     
  • At 30 oktober 2006 om 19:47, Anonymous Jetty said…

    Hoi Gerrit-Jan,

    Aha, wederom weer wat geleerd vandaag :-)
    Het kostte me al steeds meer moeite om echte lekkere frisse mayo te vinden, nu weet ik dus waarom, altijd weer die suiker!

    Toch maar zelf maken dan, heb je mischien een goed standaard recept voor mij?

    Groetjes,
    Jetty.

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home