Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 december 2016

Vrolijke lessen in planning


De reactie die ik het meest hoor op mijn boeken "Weg van de supermarkt" en "Het Antidieetboek" is dat mensen helemaal geen tijd hebben voor iets anders dan hun rondje supermarkt voor hun pakjes, bakjes, zakjes en ander kant-en-klaar spul. Als ik dan antwoord dat dit alles een kwestie is van keuzes maken en vooral van een beetje plannen, word ik aangekeken met een blik die zegt "jij hebt makkelijk praten". Omdat ik ZZP-er ben bijvoorbeeld, of goed kan koken, of geen kinderen heb--of eigenlijk alledrie.

Daarom ben ik blij met de Eetkalender van Francesca. Zij laat in de praktijk zien wat ik alleen maar in theorie verkondig: dat het prima te doen is elke dag een goede maaltijd op tafel te zetten van verse, eerlijke ingrediënten, en daarbij volop te variëren. En, niet onbelangrijk, ook nog eens weinig weg te gooien. Want verspillen, dat moeten we--om een eigentijdse uitdrukking te gebruiken--met zijn allen niet willen.

De kalender is verbluffend simpel van opzet. Voor elke week is er een boodschappenlijst opgenomen, voor elke weekdag is er een recept. De recepten zijn degelijk en duidelijk en ook voor een niet al te geoefende of bevlogen kok prima te behappen, en elk is geïllustreerd met een klein maar fraai fotootje. Elke vrijdag is daarbij kliekjesdag: Francesca geeft op die dag enkele maaltijdsuggesties die te maken zijn met wat er waarschijnlijk is overgebleven en eventueel nog wat extra ingrediënten. Leuk!

Gevarieerd is bij Francesca ook écht gevarieerd. We zien omeletten, plaatpizza's, stamppotten, maaltijdsoepen en allerlei gerechten met een exotische twist--niet altijd dingen die je zelf zou bedenken. De weekmenu's zijn daarbij goed uitgebalanceerd en ze maken maximaal gebruik van seizoensproducten, waarvan je aan het begin van elke maand een lijstje aantreft. Mooi zo, want die zijn voordeliger, lekkerder en beter voor het milieu--en je steekt er nog eens wat van op. Wie weet er nog dat bloemkool een uitgesproken zomerproduct is? Nou ja, u als trouw eetlezer misschien.

Wel vind ik het persoonlijk jammer--er is misschien een goede reden voor maar die kan ik niet zo bedenken--dat je het in de weekends dan weer helemaal zelf uit moet zoeken. Juist dan, denk ik zelf, is het aardig om met iets meer tijd even iets bijzonders op tafel te zetten. Misschien een suggestie?

Hier en daar springt een wat vreemd detail in het oog. Zo lees je in de laatste week van februari bij de kliekjesdag dat je overgebleven rijst op kunt bakken met gember, tomaat, doperwten en koriander. Eh--doperwten in februari? Die komen dan dus uit pot of blik, want dat zou nu echt uitgesproken zomergroenten. Maar ik geef toe: dat is een detail en veel mensen kennen doperwten niet anders dan uit de potten die ooit zo enthousiast door Martine Bijl werden aangeprezen.

Al met al haal je met de Eetkalender 2017 een leuk hebbeding in huis, met meer dan 200 gemakkelijke recepten die bijna gegarandeerd je horizon zullen verbreden en--belangrijkst van al--je in de praktijk zullen laten ervaren dat het écht wel kan, gezond en gevarieerd eten met verse ingrediënten. Alleen al daarom: aanrader! Bravo!

Eetkalender 2017
Francesca van Berk e.a.
Uitgeverij Lev 
Weekkalender met registeren en ruimte voor notities
Adviesprijs € 19,99
ISBN 978 94 00507 753



Labels:

4 Comments:

Een reactie plaatsen

<< Home