Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

20 oktober 2016

Voedingscentrum, welk deel van "nee" begreep u niet?


Het Vinkje verdwijnt. Hallelujah! In dit opiniestuk, waar ik samen met Scato van Opstall het initiatief voor nam, staat precies uitgelegd waarom die Vinkjes, als ze al ooit hadden moeten ingevoerd, zo snel mogelijk uit de schappen moesten. Het is gelukt, mede dank zij een parallel gevoerde actie van de Consumentenbond.

Onmiddellijk kondigde de Minister van Volksgezondheid aan dat er in de plaats van het Vinkje een app zou worden ontwikkeld die de consument "meer toegespitste informatie" moet geven. Wie gaat die app ontwikkelen? Mooi: het Voedingscentrum. Dus niet de Stichting "Ik Kies Bewust", de strostichting die is opgericht door Schuttelaar & Partners, op zijn beurt weer het reclamebureau van Unilever en Friesland-Campina. Big Food is zijn plaatsje aan de knoppen dus eindelijk kwijt. Mooi zo.

Intussen is het Voedingscentrum aan het mijmeren over die app. Die moet, blijkens de berichtgeving, vanaf eind januari 2017 in stappen worden ingevoerd. Uiteindelijk moeten alle 150.000 producten die in supermarkten te koop zijn (want eten komt, dat weet iedere Nederlander, uitsluitend uit de supermarkt) in de app worden opgenomen.

Dan komt het Voedingscentrum met twee apen uit de mouw. Ten eerste zal de medewerking van fabrikanten en retailers worden gevraagd om een goede werking van de app te garanderen. Kom maar jongens, kom er maar bij. Met dat Vinkje hebben jullie de zaak totaal versjteerd, maar iedereen verdient een tweede kans. O nee, het Voedingscentrum heeft toestemming nodig om de data te kunnen gebruiken in de app. Wát? Toestemming om als onafhankelijke voorlichtingsinstantie informatie te kunnen geven over producten waarover alle informatie op het etiket is vermeld? Gewoon openbaar dus? In het kader van voorlichting? En dat zou niet mogen? Sorry, jongens. Kolder. Dat kan echt niemand jullie verbieden, net zo min als het mij verboden kan worden hier te melden dat het ontbijtproduct Fibre Flakes & Fruit van Albert Heijn voor 30% uit pure suiker bestaat. Dat mag gewoon, hoor mensen. Hoef je niemand te vragen.

De uitsmijter valt aan het eind van het artikel te lezen. "Het Voedingscentrum geeft ook aan dat een gezondheidsbevorderend logo (zoals het Vinkje bedoeld was) naast de app kan helpen om de gezonde keuze makkelijker te maken". Kortom: naast die app gaat, als het aan het Voedingscentrum ligt, gewoon een Vinkje 2.0 worden ingevoerd. Alsof er niets gebeurd is.

Kijk, dat het Voedingscentrum helemaal niet van dat Vinkje af wilde, is wel duidelijk. Dat het Voedingscentrum echt dol was op de samenwerking met Big Food, is evenmin een geheim. Maar dat één dag nadat het oude systeem eindelijk door de minister op de schop werd gedaan er schaamteloos wordt aangekondigd de oude situatie te gaan herstellen, dat is toch wel heel erg idioot. Het is te hopen dat de minister daar een stokje voor steekt. Leest u mee, mevrouw Schippers?

Of het met die app wat gaat worden? Laurens Sloot denkt van niet. Sloot is hoogleraar retail en marketing, wat op zich wel weer veelbetekenend is. Je wilt een achtergrondartikel schrijven over hoe we de Nederlander gezonder kunnen laten eten, dus who you gonna call? Ja, wie anders? Maar dat terzijde.

Gelukkig is Sloot ook een verstandig man. Hij heeft vraagtekens en ziet meer in goed onderwijs op de basisschool. Kijk, daar heb je het. Hoe kiezen consumenten bewust? Nou, niet door een logootje en een appje, want dan kiezen ze juist slaafs wat ze wordt voorgekauwd, het tegendeel van bewust dus. Wat heb je nodig om écht bewust te kunnen kiezen? Juist: degelijke informatie. Onderwijs dus. Laten we dáár maar eens in gaan investeren. Maar dan wel zonder de "hulp" van de voedingsindustrie.

Overigens blijf ik erbij dat de allerbeste keuzes op voedingsgebied doorgaans geen labeltjes hebben, en ook geen barcode, geen ingrediëntendeclaratie, geen etiket, en zelfs geen verpakking. Lijkt me ook nog eens héél makkelijk te onthouden, ook voor kinderen op de basisschool.






2 Comments:

  • At 21 oktober 2016 00:57, Blogger Sonja Stoel said…

    Het is eigenlijk zo makkelijk als je gaat beseffen hoe de voedingsindustrie in elkaar zit...

     
  • At 21 oktober 2016 16:07, Blogger Arnaud said…

    Een open database database met de informatie die op de voedselproducten gevonden wordt, kan hier bij helpen. De site openfoodfacts.org heeft zo al een 100.000 producten geregistreerd. De database is open en kan dus door iedereen gebruikt worden om een app te ontwikkelen, informatie toe te voegen, etc. Zo kunnen de voedselgebruikers een en ander zelf in handen nemen!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home