Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

08 augustus 2016

Nieuw! Gezond eten is niet gezond!



"Toch maken de deskundigen zich zorgen, want als je té gezond eet, kan dat heel ongezond worden en zelfs gevaarlijk, doordat je bijvoorbeeld bepaalde voedingsstoffen mist".

Ja, lees dat nóg maar een keer. Het staat er écht: té gezond eten kan ongezond zijn. Tja, die deskundigen dachten ook: iedereen maakt tegenwoordig furore met een gezondheidshype, laten wij ook maar eens een keer. En dan rolt er zoiets uit--vermoedelijk overigens nadat de bureauredacteuren van RTL erop los zijn gegaan, met hun al even hippige visie op de betekenis van het woord "gezond".

Moe, doodmoe word je ervan.

De ellende is: je ziet wat ze bedoelen, die deskundigen,  en met die bedoeling ben ik het nog eens ook. De gekkigheden buitelen inderdaad over elkaar heen. Zo'n Rens Kroes met haar glazen kleiwater, de natuurgeneeskundigen met hun meer op hocuspocus dan op wetenschap gestoelde en dan ook totaal inconsequente adviezen, de tarwegrasclubs die vinden dat je maar gewoon bacteriologisch besmette poep moet eten omdat het tegen de religie is om het spul behoorlijk te reinigen.

Allemaal totale idioterie, ja. Maar wie daaruit de conclusie trekt dat mensen "te veel bezig zijn met gezond eten" en dat "te gezond eten ongezond is", leutert al even zwaar uit zijn nek.

Want mensen zijn helemaal niet te veel bezig met gezond eten. Ze zijn vooral VERKEERD en daardoor totaal vruchteloos bezig met gezond eten. Ze zoeken gezondheid in allerlei wondermiddeltjes, niet zelden in de hoop dat ze dan door kunnen gaan met hun ongezonde gewoonten. Lekker gemaksvoedsel eten, lekker veel frisdrank in huis blijven halen, lekker twee keer per week naar de McDrive voor een portie McKlef met een supersized beker McMierzoet.

Nee, dat werkt niet.

Want gezond eten komt niet uit de ketel van Panoramix. In "gezond eten" is eten een werkwoord. Er is wat aandacht voor nodig. Er moet wat tijd en moeite in geïnvesteerd worden. Het komt je niet aanwaaien en het zit al helemaal niet in een bekertje blubber of een zakje zangzaad. Gezond eten hangt sowieso meer af van wat je laat staan dan van wat je eet.

Enfin, dat heb ik allemaal al eens uitgelegd in het Antidieetboek. Een boek dat ik voor de verdiensten natuurlijk veel beter een titel had kunnen geven met "killerbody" of zoiets erin, maar zo ben ik nou eenmaal niet. Een boek waar er lang geen honderdduizend van verkocht zijn, maar waarover wel nog steeds zo ongeveer wekelijks lezers me mailen dat het wérkt. Wat ik al weet overigens, want het werkte bij mij ook. Nee, ik ben er niet zo knap en lekker van geworden als Rens. Maar Rens is dan ook nog geen 30, en ik ben 61.

Zo. En na al dat schaamteloze geplug--ik zal er geen gewoonte van maken maar ik word soms ook gewoon een beetje boos van al die desinformatie--krijgt u nu een stukje Antidieetboek van me cadeau. Namelijk mijn eigen "schijf van vijf". De basis voor gezond eten. Zonder gras met poep of andere kolder. Komt-ie:


  • eet gevarieerd
  • eet niet te veel
  • eet niet uit pakjes, bakjes of zakjes
  • eet lekker
  • haal je calorieën uit je eten, niet uit je drinken


Gewoon 's proberen. Ik garandeer u dat het niet "te gezond" is. Het is wel bijna té simpel, ja. Dat wel. Mooi hè?


1 Comments:

  • At 10 augustus 2016 11:20, OpenID Kees said…

    Citaat uit het artikel van RTL: Ook Tamara de Weijer, voorzitter van de Vereniging Arts en Voeding, maakt zich zorgen. "Aan de ene kant is dat bewustzijn voor gezond eten natuurlijk goed, maar je ziet door de bomen het bos niet meer." Haar advies? "Ga naar de huisarts als je meer over voedsel wilt weten, en vraag daar advies over wat goede boeken over voeding zijn."

    Het spijt me zeer maar verreweg de meeste huisartsen weten geen donder over voeding.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home