Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

26 augustus 2016

(geen boek over) Suiker


Dit moet je beslist lezen, zei een kennis me. Ik trok een gezicht. Boeken met "suiker" in de titel gaan maar al te vaak over "suikervrij eten", "leven zonder suiker" en aanverwante strevens (spoiler: suikervrij eten is onmogelijk; in al ons voedsel zit minimaal een kleine hoeveelheid suiker). En wie was Onno Wesseling?

Goed. Het werd me snel duidelijk gemaakt: "Suiker" is weliswaar een boek over suiker, maar geen goeroeboek; het is een roman. Een roman over de liefde voor het vak van pâtissier. Een oud Nederlands woord daarvoor is suikerbakker. En daar gaat dit boek over: over een jongetje van adellijke komaf dat zijn verstikkende milieu verlaat, besluit dat hij liever in de keuken staat en per ongeluk in contact komt met één van de meest gevierde pâtissiers (door Wesseling "Zuckerbäcker" genoemd, waarvoor hij vast zijn redenen heeft, maar ik vond juist dat niets toevoegen) van Europa, een Zwitser die furore maakt in Venetië.

Ik hield van deze roman, die bol staat van de onmogelijke liefdes die toch blijken te kunnen, en dan toch ook weer niet. In feite wordt--en dat is misschien wel het mooiste van dit boek--de liefde tussen man en vrouw prachtig verweven met de liefde tussen man en ambacht, met in allebei teleurstelling, bedrog, rivaliteit, verraad en nog veel meer.

"Suiker" is volgens de flaptekst een boek over wat er gebeurt als mensen op je vertrouwen terwijl dat vertrouwen niet terecht is. Het zal wel kloppen: zo'n flap wordt gemaakt in overleg met de auteur. Maar ik kon daarin niet het belangrijkste thema van het boek herkennen. Het boek gaat vooral over emotie, de intense emotie die alleen uit liefde en overgave voortkomt. Waarbij die liefde en overgave gelijkelijk verdeeld worden tussen de vleselijke liefde en de liefde voor het perfecte product van een totaal toegewijde vakman.

Het is vanwege dat laatste feest der herkenning (en verder om het briljante en totaal onverwachte slot) dat ik besloot het boek hier te bespreken. Omdat ik het een aanrader vind voor iedereen die de liefde voor goed voedsel en culinair vakmanschap herkent. U dus, eetlezer. Lees dit boek!

Suiker
Onno Wesseling
Paperback
Uitgeverij De Geus
348 blz.
Adviesprijs 19,95 
ISBN 978 90 445 2822 0
Ook als e-book, 9,99



Labels:

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home