Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 augustus 2016

Chaos!


Goed, we gooien 'm er nog een keer in. Twéé Vinkjes dus. Het linker, het blauwe, staat voor een "bewuste keuze binnen deze productgroep". Het rechter, het groene (hoewel het vinkje dus net zo blauw is), staat voor een "gezondere keuze binnen deze productgroep". De huiskamervraag luidt dus nu: met welke kleur Vinkje heb je nou de beste keuze te pakken?

Nee, net wat u zegt: dat komt niet uit de verf. Nog afgezien van het feit dat deze Vinkjes in werkelijkheid behoorlijk klein staan afgedrukt: je ziet het verschil sowieso nauwelijks. Bovendien klinken bewust en gezonder allebei prima, toch?

Ja, precies. En dat was nou juist, zoals ik al eerder in illuster gezelschap uitlegde, het probleem, Chaos was het, opperste verwarring bij de consument, ook nog wel sporadisch al bij de experts van het Voedingscentrum en, zo bleek onlangs, zelfs bij de stichting die het heeft uitgevonden. Verwarring en chaos waar nu eindelijk een einde aan komt: de Stichting Ik Kies Bewust heeft, onder forse druk van de publieke opinie, te langen leste ingezien dat dat blauwe Vinkje niet houdbaar is. Het moet weg.

Maar dat vindt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie niet fijn. Het wordt chaos! En bovendien zijn er op deze manier nog maar een kleine 15% van de producten in de winkel van die Echte Aanraders. Een dikke 85% is dat niet meer. Waaronder allerlei marginaal minder ongezonde frisdranken, ijstaarten, toetjes en snoeperij. Wat erg toch!

"Nu is iedereen weer even goed", klaagt Léon Jansen van de club industriëlen. Nou ja, dat is natuurlijk een manier om het te zeggen. Je kunt ook zeggen dat iedereen weer even slecht is, en dat komt een heel stuk dichter bij de waarheid. Want dat blauwe Vinkje heeft jarenlang tegengehouden dat er vanuit diverse voorlichtingsinstanties nu eens keihard werd gezegd dat je beter géén frisdrank kunt drinken, géén ijs, géén toetjes en géén snoep kunt nemen. Dat je gewoon eens goed moet onthouden dat je dat soort dingen moet zien als een traktatie voor af en toe, en niet als een bewuste keuze waar je lekker van kunt pakken want het is immers zo bewust? Eindelijk komt er een eind aan dat blauwe schaamlapvinkje, die pleister op dat houten been, dat alibi voor mensen die diep in hun hart wel beter wisten om toch te bezwijken voor de verleiding en zo geld in het laatje te brengen.

Léon Jansen baalt ervan. Wat interessant is, want behalve woordvoerder van de NFLI is Léon Jansen ook nog iets bij diezelfde Stichting Ik Kies Bewust die dat blauwe Vinkje wegadviseert. Hij is er één van de medeoprichters en de secretaris van, en bovendien is hij strategisch adviseur bij Schuttelaar & Partners, het reclamebureau dat het Vinkje heeft bedacht. Dat is hij allemaal nog steeds, maar nu even niet. Nu blijkt hij toch vooral een voedingsindustrieel die boos is omdat hij niet meer mag doen of een aantal van zijn producten best wel reuze gezond zijn. O nee, sorry, bewust natuurlijk.

De vos die zichzelf laat kennen als bewaker van het kippenhok, dus weer eens. En vooral dát lijkt me bijster ongezond. Enfin, dat had u natuurlijk zelf allemaal al geconcludeerd na lezing van het Antidieetboek. Toch?


0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home