Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 april 2016

"Ik Kies Bewust" snapt het Vinkje zélf niet eens


Voor wie het tot dusver gemist had: vandaag stond in de Volkskrant een mede door uw Eetschrijver geïnitieerde oproep aan het Voedingscentrum en de Tweede Kamer om radicaal te breken met de zogenaamde Vinkjes. Reden: de Vinkjes zijn verwarrend of zelfs misleidend en zijn voornamelijk in het leven geroepen om door middel van zelfregulering een betere etikettering te voorkomen. Intussen zijn de Vinkjes een miljoenenbusiness geworden voor de slimme jongens die ze bedacht hebben. Echter, ze zijn niet langer in lijn met de nieuwe Schijf van Vijf. Enfin, dat leest u allemaal hier.

Uiteraard--hoor en wederhoor, nietwaar?--is de Stichting "Ik Kies Bewust", de club achter de Vinkjes, om commentaar gevraagd. Die gelegenheid tot antwoorden heeft ze gebruikt om de totale verwarring die deze onzalige logo's brengen perfect te illustreren. Kijk maar: we hadden er niet voorbij aan mogen gaan dat er twéé Vinkjes bestaan. En die Chocomel, die krijgt een blauw Vinkje. Die is dus niet gezond, maar het minst ongezond.

Ja. Die Chocomel. Ik weet inderdaad ook heel zeker dat die niet in de Schijf van Vijf staat. Maar hier is een foto van een pak Chocomel, mét Vinkje. En dat Vinkje is toch overduidelijk groen (nee, niet het Vinkje zelf, maar die ring er omheen). Wat betekent dat deze kindertraktatie moet doorgaan voor een basisproduct dat een gezonde keuze is.


Duidelijk? De Stichting "Ik Kies Bewust" trapt in haar eigen verwarring. Die Chocomel heeft niet alleen een Vinkje (door de consument, ongeacht de kleur, geïnterpreteerd als "koop maar, is goed voor je kind"), maar dat Vinkje is zelfs groen en helemaal niet blauw zoals men bij de Stichting schijnt te denken. Als we deze Vink moeten geloven, is deze Chocomel een product waar we niet buiten kunnen. Chocomel móet, en vermoedelijk liefst elke dag. Daar zal de fabrikant alvast heel blij mee zijn.

Leest u mee, mensen bij het Voedingscentrum? Is het u duidelijk hoe totaal de verwarring is als zelfs goed getrainde PR-jongens de kleuren voor de ogen zien dansen en zo in hun eigen propagandaval trappen? Snapt u dan dat je deze onzin echt niet moet gaan propageren als middel om de consument gedegen voorlichting te geven? Dat die er geen touw aan vast kan knopen? Dat de Consumentenbond daarin groot gelijk heeft?

Neemt u dat vanavond even mee in dat debat waarvan hopelijk de uitkomst is dat u, Voedingscentrum, definitief breekt met die vermaledijde Vinkjes? Namens de consument vast hartelijk dank!

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home