Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

26 oktober 2015

Brekend nieuws (weer eens)


Het RIVM haalde vandaag nog maar weer eens alle grote media. Met nieuws? Nou nee, want het was een oud verhaal waar heel mediatiek Nederland zich als een roedel Pavlov-honden op stortte: we eten te veel zout en we zouden veel gezonder zijn als we ermee minderden. Klinkt bekend? Terecht, want dit bericht wordt zowat elk jaar in vette persberichten de wereld in geslingerd, en men is bij de media kennelijk erg kort van memorie.
Voor de duidelijkheid: op zich is het alarm terecht. Het is een feit dat veruit de meeste Nederlanders veel te zout eten. Dat mag je op zich best vaak zeggen ook. Het is alleen jammer dat de aanbevelingen waar het allemaal in uitmondt zo halfhartig blijven.
De industrie gaat heus niet zo snel het zoutgehalte in knutselvoer verlagen, dat heeft de ervaring inmiddels toch ruimschoots aangetoond. Het gaat allemaal met kleine stapjes, want de consument mag vooral niet te veel merken van een veranderde smaak. Dan zou hij namelijk wel eens een concurrerend product kunnen gaan kopen. Kun je niet hebben als voedingsgigant.
Waarom wordt er niet klip en klaar gezegd dat er enorme winst te behalen is door uitsluitend of tenminste grotendeels puur en onbewerkt voedsel te eten? Omdat de voedingsindustrie niet tegen de haren mag worden ingestreken? Ik vrees dat dat de voornaamste reden is. Alsof we onderhand niet genoeg ervaring hebben met dat concept van publiek-private samenwerking dat dus gewoon niet werkt. Vinkjes, godbetere!
En dan is er nog brood. Hoe kun je dat zoutverhaal nou serieus nemen als het Voedingscentrum nog steeds vertelt dat we elke dag (!!) zes à zeven (!!!!) volkoren boterhammen moeten eten? En waarom moeten we dat eten? Voor de vezels, ja, maar ook omdat veel Nederlanders jodiumtekort hebben en volkoren brood heel veel gejodeerd zout (!!!!!!) bevat. Intussen lift er op die waanzinnige hoeveelheid brood ook nog eens allerlei al even zout beleg mee.
Nee, dat schiet niet op. Zo lang de gezamenlijke Nederlandse voedingsvoorlichting het laaghangende fruit laat hangen (geen Cup-a-Soup elke dag om vier uur, dát zou schelen!) gaat het gewoon niks worden met de gezonder etende Nederlander. Wat overigens helaas niet alleen voor zout geldt.
Maak eens werk van een échte aanpak, zou ik zeggen!

4 Comments:

  • At 5 november 2015 14:33, Blogger Wendelien Vos said…

    Hoi Gerrit Jan,
    Wij kennen elkaar uit het Almeerse, maar ik ben je nog niet tegengekomen in afgeslankte vorm. Ik heb net met plezier je laatste boek gelezen! Die tip van de Actifry vond ik interessant, ga eea uitzoeken. Ik realiseerde me dat ik qua ontbijt en lunch eigenlijk altijd hetzelfde eet. S ochtends havermoutpap en smiddags 3 boterhammen. Kijken of dat anders kan.
    Mijn vraag gaat over soep. Hoe maak je die zonder teveel zout? Bouillonblokjes, bio of niet, bestaan voornamelijk uit zout. Voortdurend zelf bouillon maken vind ik teveel moeite.
    Ben benieuwd! groeten van Wendelien

     
  • At 18 november 2015 18:41, Blogger Eetschrijver said…

    Dag Wendelien, sorry, ik had je berichtje even gemist. Wat ik persoonlijk altijd doe--en dat kost eigenlijk niet echt veel moeite--is het groenteafval (exclusief aardappelschillen!) van een aantal dagen wassen en bewaren in een grote pan en daar één keer per week of per twee weken water bij doen en er het gas een dag lang onder laten branden. Daarna mik ik de inhoud door een zeef en laat inkoken tot een heel klein bodempje. Dat doe ik in een ijsblokjesbakje in de vriezer en die blokjes bewaar ik ik een diepvrieszakje. Ik heb zo per keer 6-9 huisgemaakte bouillonblokjes zonder een grammetje zout. Zouten naar believen! Eventueel kun je, voor nóg meer smaak, nog wat tot poeder vermalen gedroogd eekhoorntjesbrood toevoegen!

     
  • At 12 augustus 2016 13:58, Blogger Jen Tes said…

    Hallo Wendelien,
    Flauwe soep vindt niemand smakelijk. Een simpele tip. Gemengde gedroogde kruiden, Italiaans of Spaans bijvoorbeeld kunnen je soep een explosie van smaken geven zonder dat er al te veel zout in hoeft.
    Salades en broodjes gezond worden spannender met Internationale kruidige.
    munt doet smaken ook beter uitkomen.
    we kunnen niet helemaal zonder zout.
    Gelukkig hebben we dan altijd nog het peper en zoutstel mochten er nog enkele korreltjes nodig zijn.
    Over smaak valt niet te twisten.
    EET SMAKELIJK!
    Groetjes,
    Jenny

     
  • At 17 oktober 2016 22:03, Anonymous Rob Alberts said…

    Bij de blauwe grutter wordt zout vaak afgeprijsd vanwege een verlopen verkoopdatum.
    Leuk omdat er ook reclame wordt gemaakt voor de gegarandeerde ouderdom van mijnzout.

    Teveel blijft slecht.
    Zoals tevreden altijd goed blijft.

    Vrolijke groet,

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home