Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

13 februari 2015

Milnergate


"Milner is uitgeroepen tot de lekkerste kaas van Nederland in de Nationale Kaastest 2014. Een panel van foodbloggers testte zeven veelverkochte belegen kazen blind op smaak, structuur, zoutheid en bite. Milner verse gerijpte kaas werd daarbij als lekkerste beoordeeld en mag zich daarmee de lekkerste kaas van Nederland noemen".

Het stond er zó maar, paginagroot in alle landelijke dagbladen, in december. Ik was bij lange na niet de enige die erover viel. Een grote groep culi-collega's besloot, na een dagje verhit heen en weer getwitter, dat we maar eens in de praktijk moesten kijken hoe dit nu mogelijk was. In een paar weken was het rond: de testrapporten opgevraagd, een locatie geregeld (het schitterende keldertje van kaasboer Kef aan de Amsterdamse Marnixstraat waar fantastische kazen te vinden zijn), de zeven kazen uit het testrapport aangekocht met nog een zestal zelfgekozen, een testprotocol opgezet en een onpartijdige blinde proeverij volgens de regelen der kunst opgezet. Dit alles gebeurde vandaag, op vrijdag de dertiende.

Het panel bestond bepaald niet uit lichtgewichten. Jacques Hermus, Teun van de Keuken, Nicolaas Klei, Onno Kleyn, Karin Luiten, Jeroen Thijssen, Hiske Versprille, Janneke Vreugdenhil, Sylvia Witteman en uw eigen Eetschrijver lieten hun smaakpapillen overuren draaien, tussentijds trouw aan het testprotocol neutraliserend met water en plakjes komkommer.

De verschillen waren groot, zeer groot. De dertien jong belegen kazen--waaronder alle kazen die ook in de eerste Nationale Kaastest hadden meegedraaid--werden een eerste keer blind geproefd en kregen een eerste beoordeling die het gewogen gemiddelde was van de individuele cijfers van de proevers, die overigens zelden ver uiteen liepen. Na die eerste ronde mochten de beste vijf kazen mee in een tweede ronde, waar ze een individuele ranking kregen.

De uitslag zag er fors anders uit dan die van de eerste Nationale Kaastest. De winnaar daar, Milner, kwam niet eens in de topvijf voor en haalde zelfs niet bij iedereen de toptien: hij kreeg van niemand een hoger cijfer dan een drie en veel goeds werd er ook niet over gezegd.

De winnaar van de dag bleek de jong belegen Remeker te zijn, eveneens een kaas die in de eerste test had meegedraaid en daar in de middenmoot was geëindigd. De officiële uitslag van vandaag:

     1. Remeker* 84 punten
     2. Kinderdijk met vegetarisch stremsel 81 punten
     3. Bastiaansen* 77 punten
     4. Leerdammer* 67 punten
     5. De Zwaluw 58 punten

De overige kazen kregen geen ranking. U zult het moeten doen met mijn eigen strikt persoonlijke rangorde, waarbij moet worden aangetekend dat alle bovenvermelde kazen, met uitzondering van nummer 4 (die ik zelf een 5 had gegeven) ook in mijn eigen rangorde aanzienlijk hoger scoorden:

     6. Campina Boer en Land* score 6
     7. Zuivelboerderij Noordam score 5,5
     8. Beemster* score 3
     8. Maaslander* score 3
    10. Milner* score 2,5
    11. Delta mild* score 2
    11. AH boerenkaas 48+ score 2
    13. Zaanse Hoeve 48+ score 1

        * zaten in de eerste Nationale Kaastest

Valt er nu te verwachten dat op deze nieuwe kaastest een paginagrote advertentie zal volgen om te melden dat Remeker kaas bij nader inzien de lekkerste van Nederland is? Vermoedelijk niet--de producent van Remeker is niet zo kapitaalkrachtig. Maar hij maakt wél de lekkerste kaas. Tenminste, volgens bovenvermeld tiental. Men zegge het voort: er is recht gedaan!






6 Comments:

  • At 13 februari 2015 20:44, Anonymous Edith said…

    Snap de test niet goed. Hoe kan het dat een kaas eerst in de middenmoot eindigt en daarna bovenaan?

     
  • At 14 februari 2015 20:13, Anonymous Anoniem said…

    Schrijver bedoelt: Remeker eindigde in de decembertest in de middenmoot (de test uit de advertentie, waarbij Milner als hoogste eindigde). In de test van gisteren eindigde Remeker in de eerste *ronde* bij de beste vijf, en in de laatste ronde bovenaan.

     
  • At 14 februari 2015 21:25, Anonymous Anoniem said…

    De deelnemende kazen "kregen een eerste beoordeling die het gewogen gemiddelde was van de individuele cijfers van de proevers".

    Wat was er in godsnaam 'gewogen' aan dat gemiddelde? Is dat niet een beetje zinloze dikdoenerij?

    Als niet de ene proever meer gewicht in de proefschaal legde dan de andere proever, was dit gewoon een 'gemiddelde', niks 'gewogen gemiddelde'.

    Goed onderzoek doen is een hele kunst. Maar niet ingewikkelder dan strikt nodig.

     
  • At 7 maart 2015 15:21, Anonymous lieve said…

    Die "gesponsorde" berichten zijn een echte plaag. Steeds dezelfde bloggers zonder enige kritische zin schijnen alle producten die ze toegestuurd krijgen allemaal fantastisch en geweldig te vinden. Ik vermoed dat ze de meegeleverde documentatie klakkeloos overschrijven. Het beste/slechtste voorbeeld vond ik de ontbijtkoekjes die zogezegd een goed en volwaardig alternatief waren voor een degelijk ontbijt...Ze laten zich voor de kar van de firma's spannen en leveren gratis reclame.

     
  • At 9 maart 2015 13:49, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Dat gebeurt helaas steeds vaker, Lieve. De PR-bureaus ontdekken de blogger steeds meer en kennelijk vindt nog steeds niemand het raar dag bloggers ineens binnen een week allemaal besluiten om een bepaald product te ontdekken en weergaloos lekker te vinden. Ik schreef daar in december nog een blogje over, wat me niet in dank is afgenomen.

    Mooi zo, zeg ik daar dan over. Zo zouden meer mensen erin moeten staan.

     
  • At 15 april 2015 11:28, Anonymous Antoon said…

    Grappig stukje.
    Wat de lekkerste kaas is zal ieder voor zich moeten beslissen denk ik ;)

    Ik had me 'vroeger' al eens verbaasd over een test van, ik dacht, Kassa. Daarin werden gevulde speculazen uit de fabriek getest door Echte Bakkers. Tja, de scores laten zich raden. En toch verkoopt dat spul uitstekend (helaas ;)).
    Maar goed, de uitslag van de test zegt volgens mij meer over de smaak van het panel (de steekproef) dan over de smaak of voorkeur van de 'gemiddelde' consument.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home