Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 mei 2014

Soep, heel lekkere!


Van de week stond ik in de Turkse winkel. Wat een fijne spullen heeft die man! Ik had het er in mijn column op puurgezond.nl gisteren al over. Groente waar Albert Heijn nog nooit van gehoord heeft, avocado's die écht eetrijp zijn, bananen waarbij de tijdspanne tussen onrijp en overrijp aanzienlijk langer is dan 17 minuten en 23 seconden.

En wat had hij ook? Een tubetje harissa, van "Le phare du Cap Bon", zoals ik ken uit de Franse hypermarché! Nu haalt de échte culisnob hier zijn neus voor op, want die vindt dat je dat spul zelf moet vijzelen, net als je Thaise curry, maar sorry, mensen: ik ben bezig met een boek dat een strakke deadline heeft en bovendien ben ik net een echt mens. Ik nam het tubetje mee, voor het vorstelijke bedrag van 65 cent. Want wat bij AH een loze belofte is, is bij de Turk werkelijkheid: hij let écht op de kleintjes.

Ik bedacht ter plaatse dat ik er een soep mee zou maken. Een soep waarvan ik vele jaren geleden het recept was kwijtgeraakt en waarvan ik dacht dat ik er sindsdien naar gezocht had. Dat bleek enorm mee te vallen: dat recept staat doodgewoon hier, maar dat was ik dus óók alweer vergeten--ik word volgende week nóg veel ouder dan ik eruit zie--en ik heb de soep dus andermaal opnieuw uitgevonden. Ik deed het nóg eenvoudiger en hij was verrukkelijk. Prompt vroeg men mij via Twitter om het recept. Dit was het gisteren:

- 1/2 liter groentebouillon
- 1 blik (1/2 liter) gepelde tomaten
- 1 dl passata
- 4 eetlepels pindakaas, liefst met stukjes noot
- 1 flinke koffielepel harissa
- 1 theelepeltje ras el hanout

Breng de bouillon aan de kook met de passaga en het vocht uit het blik. Snijd de tomaten in stukjes en laat ze even meewarmen. Voeg de harissa en de ras el hanout toe. Draai het vuur laag en roer de pindakaas door de soep; vooral niet meer laten koken nu.

Laat hem u smaken en raak vooral het recept niet kwijt. Dat doe ik wel weer over een paar jaar.






Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour

3 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home