Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

13 februari 2014

Valentijn


Toen ikzelf nog een eetschrijvertje was en eetschrijven.nl nog een eetschrijventje, heb ik het ooit eens gedaan: een valentijnsmenu van eigen receptuur plaatsen. Dat dessert is trouwens erg lekker en ik maak het nog steeds af en toe, daar niet van. Maar dit blog is samen met zijn auteur gegroeid. Sterker, het heeft zichzelf een beetje overleefd want ik heb inmiddels veel opdrachtgevers en een boekcontract, waardoor ik aan bloggen nauwelijks meer toe kom. Ik weet het, dat is héél erg, al is het voor mij ook best fijn, want de schoorsteen moet roken.

Maar toen kwamen de aardige mensen van Jacob's Creek bij mij langs om te vragen of ik wel eens van hun Moscato en Moscato Rosé had gehoord en zo nee, of ik niet eens wilde uitproberen wat een fijne Valentijnswijnen dat waren en hoe goed ze bijvoorbeeld pasten bij pikante Aziatische gerechten. Dat wilde ik wel, en alzo geschiedde, en daaraan dankt u het, verweesde eetlezer, dat er hier ineens weer een stukje staat vandaag.

Of ik de proef geslaagd vond? Ik heb het eerlijk geprobeerd, maar ik geef even eerlijk toe: ik blijf het niet geweldig vinden, een uitgesproken zoete mousserende wijn bij een hartig Aziatisch gerecht, waar ik persoonlijk veel liever een mooie gewurztraminer bij drink--al is dat beslist ook een kwestie van smaak. De rosé ging er naar mijn mening nog iets beter bij dan de witte, maar ik was er niet ondersteboven van. U mag overigens zelf uitmaken of u het met mij eens bent: ik proefde beide bij dit gerecht.

Nee, het spijt me: moscato is en blijft wat mij betreft dessertwijn en in die hoedanigheid was deze van Jacob's Creek helemaal niet verkeerd. Hij heeft een fijn zoetje en hoewel hij wat meer zuur zou kunnen hebben maakt het lichte tinteltje veel goed. Daar móet zoet bij, vind ik, en omdat zoet en pikant best samen kunnen gaan vermoed ik dat de mensen van Jacob's Creek toch best tevreden zullen zijn met onderstaand receptje, dat u nog makkelijk op tijd klaar hebt voor morgenavond.

Overigens was dit mijn eerste ervaring met een licht mousserende wijn met schroefdop. Eén tip: niet al te achteloos opendraaien. Zeker als hij het de trip van winkel naar huis heeft gemaakt, zit er nog best kracht achter.

Mousse van mango met coulis van rode chilipeper

Nodig voor 2 personen (u houdt ervan over maar dat vindt u gegarandeerd niet erg):

Voor de mousse:
- 2 mango's
- 50 g witte basterdsuiker
- 250 ml slagroom
- wit van 1 ei
- 1 afgestreken eetlepel vanillesuiker

Voor de coulis:
- 1 rood pepertje
- 4 afgestreken eetlepels witte basterdsuiker
- 4 eetlepels grenadinesiroop

Maak eerst de mousse: snijd de mango in blokjes (dat gaat het makkelijkst door de mango rondom tot aan de pit in te snijden, de pit eruit te snijden en de twee helften in een ruitpatroon tot aan de schil in te kerven; daarna drukt u de schil in zodat de blokjes als de stekels van een egel overeind staan zodat u ze eraf kunt snijden). Weeg 300 gram mango af (eet de rest lekker op tijdens het koken) en pureer die met de staafmixer; daarna de suiker toevoegen en goed doorroeren. Klop nu eerst in een brandschone (!) kom met de mixer het eiwit stijf en daarna in een andere kom de slagroom met de vanillesuiker. Spatel voorzichtig het eiwit bij de slagroom en spatel er daarna de mangopuree door: doe dat heel voorzichtig en neem er vooral de tijd voor want u wilt zo veel mogelijk luchtbelletjes in de mousse houden. Schep de mousse in niet te grote kommetjes en laat die in de koelkast minstens een uur (drie is beter) opstijven.

Maak nu de coulis: breng de suiker aan de kook met 100 ml water en laat al roerend even doorkoken tot de suiker volledig is opgelost. Draai het vuur uit. Snijd het pepertje in ringetjes en laat die een minuut of tien in de suikerstroop trekken. Giet de suikerstroop door een zeef in een kommetje. Doe vier eetlepels grenadinesiroop in een tweede kommetje en roer hier eetlepel voor eetlepel pikante suikerstroop door tot de coulis naar uw smaak pittig genoeg is. Vooraf een klein beetje van de suikerstroop proeven geeft u een idee van hoe loeischerp die wel is--vooral niet overdrijven dus!

Opdienen: neem de kommetjes uit de koelkast, houd ze drie tellen in heet water, leg er een dessertbordje op en keer; met even schudden komt de mousse in op het bord te liggen. Schenk er aan tafel wat van de coulis over en drink er bij voorkeur de Moscato Rosé bij.

Jacob’s Creek Wit en Rosé (8,0% alcohol) zijn exclusief bij Albert Heijn te verkrijgen en hebben een geadviseerde verkoopprijs van € 6,59.





Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour

4 Comments:

  • At 13 februari 2014 15:59, Blogger per sol said…

    ha fijn, daar is u weer eens, ik was die zompige bollen zooo zat

     
  • At 13 februari 2014 16:57, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Hahaha, fijn dat ik gemist ben!

     
  • At 21 februari 2014 11:38, Blogger Olga Garces said…

    Hi! I would like to invite you to check out our site www.volrecepten.be. Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and will help you to receive more visits.
    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog here http://www.volrecepten.be/registreer-u-voor-de-topblogs-met-recepten.
    I hope to see you there soon!

     
  • At 23 februari 2014 12:26, Anonymous maggie.danhakl@healthline.com said…

    Hi Gerrit,

    I hope all is well. Healthline just published an interesting infograph that gives a visualization of what your daily value of cholesterol looks like. In the graphic, you can see what 300 mg of cholesterol looks like for 20 high cholesterol foods: http://www.healthline.com/health/high-cholesterol/daily-value

    This is a very informative resource as it helps us visualize what their cholesterol intake look like. I wanted to bring this to your attention and ask if you could include this as a resource on your page here: http://eetschrijven.blogspot.fr/

    Would it be possible to include this on your site? I look forward to hearing back from you.

    Thank you,
    Maggie Danhakl • Assistant Marketing Manager
    p: 415-281-3124 f: 415-281-3199
    Healthline • The Power of Intelligent Health
    660 Third Street, San Francisco, CA 94107

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home