Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

12 december 2013

Nog een doos met kerst


Dozen komen deze kerst in heel verschillende soorten. Vorige week had ik het over een doos van xmascatering, eerder deze week proefde ik weer uit een heel ander soort doos met een heel andere insteek.

Eergisteren was ik namelijk te gast voor een etentje bij HelloFresh. Ik mocht al eens eerder een doos van ze thuisbezorgd krijgen, maar door allerlei toestanden is daar toen geen stukje van gekomen. En dat terwijl het concept mij buitengewoon sympathiek was: een doos thuisbezorgd krijgen met daarin alles wat je nodig hebt (op een paar heel elementaire items na waarvoor geldt dat als je die niet in huis hebt, je vermoedelijk ook geen pannen bezit) om drie dan wel vijf maaltijden te bereiden. Prima spullen, zo veel mogelijk lokaal, vers en van puike kwaliteit. Nog een stuk makkelijker dan de supermarkt met zijn one-stop-shop-gemak, en nog beter ook.

Dat is dus écht koken, behalve dat je geen boodschappen hoeft te doen. Bepaald prettig, want elk jaar weer komen marketeers met enquêtes waaruit blijkt dat de kerstinkopen rond deze tijd van het jaar de grootste stressfactor zijn. Ja, al die lekkere dingen uitzoeken is leuk, maar het vréét ook tijd en energie. Om daarmee maar haasje-over te spelen, want ik heb het dus over de doos die HelloFresh vlak voor kerst bij u thuis kan bezorgen.

Koken hoefde ik er deze keer niet voor, dat werd uiterst kundig voor me gedaan. Wat fijn was, want zo had ik tijd voor het buitengewoon prettige gezelschap rond de tafel. Moet ik toch eens vaker zien te regelen: ik weet niet hoe het komt, maar ik ben best érg vaak degene die in de keuken staat. Overigens moesten we die kundigheid vooral niet overschatten, zei de kok van de avond ons zelf: alles was erop berekend ook door de grootste kookkluns binnen het bedrijf tot een goed eind te kunnen worden gebracht. Dat is dan weer fijn om te weten voor mensen met minder zelfvertrouwen.

Er kan worden gekozen uit twee kerstmenu's, die op het hoofdgerecht na identiek zijn. Wij kregen de ravioli met truffel en salie, gevolgd door biefstukjes van Veluws hert met saus van cantharellen, "hasselback" aardappel en een salade met appel en walnoot, en afgesloten met een chocoladesoufflé (van binnen nog vloeibaar, precies zoals Gregg Wallace van Masterchef het graag heeft). Wie voor het alternatieve menu kiest, krijgt in plaats van de hertenbiefstuk zalm in bladerdeeg met citroen, wilde spinazie en groene asperges.

Het was allemaal simpel en toch buitengewoon smakelijk en feestelijk. Echt een menu van "kleine moeite, groot effect", om collega Karin maar weer eens te citeren. Het resultaat kan nauwelijks tegenvallen, vooral door de topkwaliteit ingrediënten (wat een fantastisch vlees was dat!) en de heldere receptuur.

Eigenlijk heb ik maar twee woordjes van kritiek (ik kan het immers ook nooit laten). Ten eerste mis ik toch eigenlijk best wel een vegetarisch menu (al is dat om logistieke redenen een bewuste keuze van HelloFresh), en ten tweede stoort mij iets aan het hoofdgerecht dat ik zelf niet proefde: waarom nou toch weer die groene asperges? Die horen toch echt in een heel ander seizoen thuis. Dat moest maar niet meer dus.

Maar verder: aanrader, die doos van HelloFresh. Ook buiten het kerstseizoen trouwens.





Voordelige cadeaus voor onder de boom

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home