Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

19 december 2013

Aangesmeerde supplementen


Nou, dat was schrikken. Omega-3 is helemaal niet goed voor je. Het is zelfs slecht, want er zijn aanwijzingen dat het prostaatkanker zou kunnen veroorzaken. Martijn Katan, emeritus hoogleraar voedingswetenschappen, zegt het niet graag. Maar hij is wetenschapper, dus hij zegt het wel. Ik zeg het trouwens ook, maar anders. En niet pas sinds gisteren.

We slikken ons ongans aan supplementen. Niet alleen in pillenvorm trouwens, ook aan allerlei voedsel worden ze toegevoegd. Voedsel dat vervolgens door het Voedingscentrum wordt aanbevolen, omdat het zo boordevol gezonde stofjes zit. Een voor de hand liggend voorbeeld is Becel, dat achteraf toch niet al 50 jaar goed bleek voor hart en bloedvaten. Een smeerseltje dat al 52 jaar wordt samengesteld volgens de jongste--en nogal eens wisselende--inzichten in de voedingswetenschap. Zo kunstmatig als wat. Maar we moeten het eten, omdat we anders niet genoeg linolzuur (omega-6) binnenkrijgen. O ja, en alfa-linoleenzuur (omega-3), dat moest ook nog, ontdekten we later. Veel later.

Becel. Hele volksstammen eten het nog. Het is daarmee vermoedelijk het meest geslikte voedingssupplement in Nederland. Boordevol stofjes is het gestopt die de veronderstelde tekorten in ons lijf moeten aanvullen. De verschillende nieuwsberichten rond de jongste ontdekking reppen er niet over, maar er gaan in ons land aanzienlijk meer grammen omega-3 over de tong via Becel dan via lepels lijnzaadolie.

Bizar is echter vooral dat de voor de hand liggende conclusie niet wordt getrokken. Waarom zijn we begonnen met die waanzinnige hoeveelheden omega-3 aan onze voeding toe te voegen? Ja, natuurlijk, omdat we te weinig postelein en vette vis eten. Maar vooral omdat we ons al decennia te buiten gaan aan waanzinnige hoeveelheden omega-6. Omega-6, dat volgens de wijsheid van toen zo goed was voor hart en bloedvaten. En waarvan de overconsumptie ertoe leidt dat het lichaam te weinig omega-3 opneemt.

En dat is dus wat mij betreft het probleem: die grote hoeveelheden omega-3--die nu dus mogelijk schadelijk voor ons blijken--worden in de allereerste plaats noodzakelijk gemaakt doordat we veel en veel te veel omega-6 naar binnen werken. Via Becel en aanverwant "gezond" broodsmeer.

Dus wat nu? Tja, het is een vreselijk saai verhaal, maar ik zeg het nog maar eens: wie gewoon gevarieerd eet, heeft behoudens bijzondere medische omstandigheden al die supplementen--of ze nu in de vorm van pillen of van smeerseltjes worden geslikt--helemaal niet nodig. We zijn geworden tot wat we nu zijn op wat we uit de natuur haalden, in tijden dat we uit pure noodzaak nog gevarieerd aten omdat we het ons eenvoudig niet konden veroorloven onze neus op te halen voor een makreel of een handvol postelein. Ons lichaam heeft zich mettertijd uitstekend aangepast aan de voeding die er voor ons was. Als we die nu gewoon waren blijven eten, was het helemaal niet nodig geweest onze voeding aan te passen aan ons lichaam. Een uitstekende reden om ook in deze moderne tijd zo min mogelijk uit de fabriek en zo veel mogelijk uit de natuur te eten.





Voordelige cadeaus voor onder de boom

2 Comments:

  • At 19 december 2013 20:22, Blogger Kookkook said…

    Je hebt gelijk met je advies maar dan wel met de kanttekening dat de hedendaagse eetwaar gewoon dat zou moeten zijn zoals door de natuur bedoeld: groenten die de tijd kregen om te groeien in het tempo van aarde en licht/zon. De dieren gevoed met voeding zoals dat genetisch bij hen past. Dus: lekker gevarieerd eten met échte, natuurlijke voeding, incl. een mooi truffeltje op z'n tijd ;-).

     
  • At 7 november 2014 09:57, Anonymous Dennis said…

    Ik denk dat we inderdaad allemaal een eigen balans moeten vinden in het geheel van gezond eten, eventuele supplementen en een levensstijl die bij je past.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home