Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

26 juli 2013

Nog maar iets lekkers voor het weekend


Het koelt gelukkig weer wat af en dan heeft een mens weer iets meer zin om in de keuken te staan. Aan de andere kant: ook weer niet al te lang, want het is weekend. Ik improviseerde afgelopen vrijdag deze pasta uit kliekjes en hij was lekker. Aangezien het weer vrijdag is, wilt u hem misschien ook eens proberen.

Ik maakte hem vrijdag met tagliatelle en had daarom de courgette met de kaasschaaf in linten gesneden. Maakt u het gerecht met korte pasta (penne bijvoorbeeld, wat wat mij betreft de voorkeur heeft), dan zou ik de courgette in blokjes snijden.

Nodig voor twee personen:

- 200 g pasta naar keuze
- 1 (restje van een) struikje broccoli
- 1 kleine courgette
- 1 kleine ui
- 10-15 blaadjes munt
- 125 ml slagroom
- rasp van 1 citroen
- sap van 1/2 citroen
- 30 g parmezaan aan een stukje
- zout, peper uit de molen, olijfolie

Zet water op voor de pasta. Snijd kleine roosjes van de broccoli, snijd de stronk in stukken en kook deze gedurende tien minuten in een tweede pannetje met wat water en zout. Pureer hem met wat kookvocht met de staafmixer en doe terug in de pan.

Snipper het uitje. Snijd de courgette in blokjes en fruit deze op matig hoog vuur in olijfolie tot ze kleuren. Voeg dan het gesnipperde uitje toe en fruit tot dit glazig ziet. Kook de pasta. Voeg bij de broccolipuree de room en laat tot ca. de helft inkoken. Breng op smaak met zout en peper en doe er de broccoliroosjes bij. Laat deze nog even een minuutje of vier op laag vuur garen. Snijd de blaadjes munt flinterdun en rasp de kaas.

Roer het citroensap door de saus, gevolgd door de citroenrasp en een kleine hoeveelheid kaas, giet de pasta af, meng deze met de courgette en de ui, schep in voorverwarmde borden, schenk er de saus over en bestrooi met de munt. Geef er de rest van de kaas apart bij.

EDIT: ook een eetschrijver is maar een mens. Ik vergat in dit recept toen ik het vanmiddag plaatste zowaar de citroen. En juist die maakt dit gerecht zo lekker fris en zomers. Vergeef mij, en mocht u deze pasta vanavond al gemaakt hebben: doe hem vooral in de herhaling!





Koele acties!

Labels:

4 Comments:

  • At 26 juli 2013 15:49, Anonymous DeManZelf said…

    Ik zie plakjes courgette en geen blokjes?

    Groet
    DeMan van Culinette

     
  • At 26 juli 2013 15:52, Anonymous DeManZelf said…

    Sorry; Niet goed gelezen!!!!! Mijn welgemeende excuses.

     
  • At 26 juli 2013 18:26, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Geeft niks! Ik ben blij te zien dat dit niet alleen mij overkomt. :-)

     
  • At 28 juli 2013 07:04, Anonymous Henk Verhaar said…

    Dit lijkt me zelfs een aanrader als je niet aan restjesverwerking hoeft te doen. Wel hoop ik dat de pasta verse zelfgemaakte was? Persoonlijk doe ik in vergelijkbare omstandigheden altijd tagliatelle met pesto; daarvoor heb ik dan ook altijd minimaal 1 compleet basilicumplantje van de AH in de keukenvensterbank staan.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home