Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

19 juli 2013

Hoezo geen bierdrinker?


In België wordt een mopje verteld over de directeur van een Belgische bierbrouwerij die een bezoek brengt aan een Nederlandse collega. Na een rondleiding rond een uur of elf blieft hij best een glas. Later, bij een tegenbezoek, biedt hij zijn gast rond dezelfde tijd een glas van zijn eigen product aan. Zelf neemt hij echter koffie. Op de lachend gestelde vraag of hij zijn eigen product niet lust, antwoordt de Belg: "Zeker wel, maar ik drink vóór de middag nooit bier".

Mij zul je in een Nederlandse horecagelegenheid niet dikwijls aan het bier zien. Ik drink veel liever een glas wijn. Men heeft om die reden geconcludeerd dat ik geen bierdrinker ben, maar dat is een totaal foute gevolgtrekking: ik ben dol op bier. Ik weet het alleen onderhand wel met al die Nederlandse dertien-in-een-dozijnpils. Ze smaken allemaal vrijwel hetzelfde en ik snap niets van mensen die dag in dag uit weer hun eigen vertrouwde merk daarvan naar binnen klokken. Nou ja, er gaan ook mensen naar de McDonalds om daar steeds weer hetzelfde te eten.

Daarom vind ik de VS zo leuk. Nee, niet om McDonalds, maar omdat je daar overal biertjes kunt bestellen van lokale microbrouwerijen. Dat worden er steeds meer en ze worden steeds populairder. Vergeet de Budweisers: die lokale biertjes laten je weer ervaren hoeveel smaak bier kan hebben.

Zo dronk ik ooit in San Francisco één van de fijnste biertjes die ik ooit proefde: Anchor Steam. Een amber ale, maar dan beendroog met een prachtige balans van bitters en frisse smaken en mooie tonen van citrusfruit. Bijzonder smakelijk.

Maar ja, mijn laatste bezoek aan San Francisco dateert alweer van 1997, en sinds die tijd had ik het lekkers nooit meer gedronken.

Dat veranderde toen ik een paar maanden geleden tijdens een etentje in het voortreffelijke Restaurant Dwars in gesprek kwam met Rick Kempen. Rick Kempen houdt van bier en heeft er zijn beroep van gemaakt. We bespraken bier vanuit de hele wereld en hij vroeg mij wat ik nu het lekkerste bier vond. Dat wist ik wel: Anchor Steam dus. Daar had Rick zeker nog nooit van gehoord? Wis en drie had hij dat wel en hij was er zelf een liefhebber van. Sterker, hij had het in zijn assortiment.

Wat?

Kort en goed, u weet nu hoe het komt dat ik op dit moment op deze heerlijke zonnige dag zit te genieten van een koel glas Anchor Steam, uit San Francisco. Omdat Rick zo goed was voor mij speciaal een doos samen te stellen met niet alleen flink wat van het genoemde, maar ook een aantal andere smakelijke bieren uit de Anchor Brewery. Waarbij ik me inmiddels afvraag of ik de Anchor Porter toch misschien niet nóg lekkerder vind.

Enfin, ga er ook eens kijken, op de site van Bier en Zo. Zelfs als u zichzelf geen bierliefhebber vindt. Nee, misschien zelfs vooral dan.





Koele acties!

Labels: , ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home