Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 mei 2013

Late haring

Heb ik weer. Net als ik eindelijk, als een regelrechte societytijger, ben uitgenodigd voor een sjiek haringfeestje, komt het bericht binnen dat de aanlanding van de eerste nieuwe haring twee weken is uitgesteld. Niet op 5 juni, maar op 19 juni zal het eerste vaatje haring bij opbod worden verkocht. De haring die tot nu toe is gevangen is van onvoldoende kwaliteit om Hollandse Nieuwe te kunnen worden.

Ja, dat is natuurlijk jammer maar het is ook bijzonder verstandig. Bovendien is er een precedent, want ook in 2006 werd precies dezelfde maatregel genomen. Toen was het overigens wel een novum.

Wat mij betreft mogen andere productschappen hier een voorbeeld aan nemen. Zo ging op de derde donderdag van april doodgewoon welgemoed het aspergeseizoen van start, maar was er in heel Nederland nog geen asperge van de volle grond verkrijgbaar. Zo gaat zo'n feestelijke seizoensstart tegen je werken, want natuurlijk zijn de allereerste asperges uit de kas net zo min goed voor het maximale genoegen als de te magere visjes die nu gevangen zijn.

We zouten ons ongeduld dus gewoon nog even op. Ik in elk geval wel. En die party? Nou ja, dat hoor ik ongetwijfeld wel. Misschien is-ie net op tijd voor de eerste aardbeien van de volle grond. Want ook die laten, net als alles dit jaar, een weekje of twee langer op zich wachten. De natuur houdt zich niet aan kalenders. Wij in toenemende mate wel. Daar is vast iets uit te leren. Maar wat?





Bulkweken mei 2013

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home