Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 mei 2013

Iets lekkers voor het weekend


Mensen hebben het moeilijk met dit blog. Te kritisch, niet lichtvoetig genoeg, te weinig lifestyle. Het schrikt hele groepen potentiële afnemers van mijn stukjes af, schijnt het. Denk je een plek te hebben waar je vrijblijvend gedachten kunt spinselen zoals hierboven staat, blijkt het nog op je CV te drukken. Terwijl ik toch ook best leuk over lekker eten kan schrijven en ook heel maakbare recepten kan bakken. Dat moet je kennelijk af en toe even opnieuw laten zien, ook hier. Hup dan maar.

Dit recept heb ik--kijk, daar gáát het alweer fout--overigens dan weer niet zelf gebakken. Ik heb gekeken hoe chefkok Federico Mocci van restaurant Porto Cervo in Almere het maakte en daarna heb ik het opgeschreven voor een leuk lokaal kookboekprojectje. En omdat ik het van de week gewoon eens zelf maakte en fotografeerde (nou ja, door mijn geliefde G. liet fotograferen), vond ik dat u het ook maar moest kunnen maken.

Want dit zijn echt enorm lekkere melanzane alla parmigiana. Het gerecht is afkomstig uit de streek Emilia-Romagna, maar Federico die zelf van Sardinië komt, heeft het op een paar punten aangepast. Zo frituurt hij de aubergine in een eierbeslagje. Mensen, wat is dat lekker! Ik doe het nooit meer anders!

Melanzane alla parmigiana

Nodig voor vier grote of zes kleine eters:
- 2 aubergines
- 3 eieren
- 100 g parmezaan aan een stukje
- 250 g mozzarella
- 1 blik gepelde tomaten
- 1 teentje knoflook
- bosje basilicum
- zout, peper
- 1/2 liter arachide-olie
- ca. 3 eetlepels extra virgine olijfolie
- 5 eetlepels bloem

Verwarm de oven voor op 200 graden. Verhit in een koekenpan de olijfolie met het gehakte teentje knoflook. Voeg hier de tomaten met nat aan toe en nog een scheutje water. Laat aan de kook komen en tot driekwart inkoken; breng op smaak met peper en zout. Houd een paar mooie blaadjes basilicum achter; snijd de overige in smalle reepjes en voeg deze aan de saus toe. Laat op zo laag mogelijk vuur pruttelen.

Verhit de arachide-olie in een diepe koekenpan of grote braadpan tot 180 graden. Klop de eieren los in een diep bord en vul een tweede bord met bloem. Maak de aubergine schoon, schil dunne reepjes van de schil en bewaar deze; schil daarna de aubergine helemaal en snijd hem in de lengte in plakken van ca 1 cm dikte. Haal deze door de bloem en vervolgens door het losgeklopte ei, frituur ze één voor één in de hete olie, bestrooi ze met wat zout en laat afkoelen. Frituur tot slot de reepjes aubergineschil kort en schep ze uit de olie met een schuimspaan. Draai het vuur onder de olie uit.

Snijd de mozzarella in niet te kleine stukken en rol de aubergineplakken op. Schik de rolletjes aubergine met de mozzarella op een ovenschotel, schep hierover de tomatensaus en laat in de oven gedurende 10 minuten garen. Garneer met dungeschaafde plakjes parmezaan, de gefrituurde aubergineschilletjes en de blaadje basilicum.




Bulkweken mei 2013

Labels:

5 Comments:

  • At 24 mei 2013 19:53, Blogger Paul Oosten said…

    Ik mag dan aannemen dat de schijven aubergine in de lengte zijn gesneden, want het lijkt me moeilijk om die ronde (kortere) plakken van 1 cm dik op te rollen ...

     
  • At 25 mei 2013 12:08, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Weet ik meteen wat ik met mijn oogst aubergines ga doen!

     
  • At 30 mei 2013 10:09, Anonymous Odette said…

    En ik mag aannemen dat de plakken aubergine eerst door het ei en daarna pas door de bloem gaan in plaats van andersom?
    Ben dol op aubergines...

     
  • At 30 mei 2013 10:33, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Paul, zeer beslist in de lengte. Ik zal dat aanpassen in de tekst.

    Odette, nee, echt niet. Eerst de bloem, dan het ei. De bloem zorgt voor wat hechting.

     
  • At 30 mei 2013 11:44, Anonymous Odette said…

    Nou, dát moet ik dan een keertje uitproberen....

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home