Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 mei 2013

Een beetje van jezelf


Schokkend vind ik het eigenlijk. Nee, niet dat volgens Misset Horeca ruim 20% van de horeca nog steeds de fax gebruikt voor bestellingen bij de groothandel--hoewel ik eens moet nadenken waar ik eigenlijk voor het laatst zo'n ding gezien heb, of let ik niet op?--maar dat je op deze pagina, die mikt op professionals uit de horeca, een advertentie voor je kiezen krijgt voor Maggi Flavours of the World.

Kijk, ik doe het zelf heus ook regelmatig: een gerecht maken met een eetlepel kant-en-klare curry uit een potje van de toko. Dat is dan vooral omdat ik niet altijd tijd en zin heb om alle ingrediënten voor zo'n curry vers te halen en zelf te vijzelen, om vervolgens ruim 80% van de gemaakte curry over te hebben en een week later weg te gooien.

Maar je zou denken dat dat voor een restaurant niet geldt. Sterker, dat je bij een restaurant niet "een beetje van de chef zelf en een beetje van Maggi" voor je neus krijgt. Dat een professionele chef zich realiseert dat in zijn eigen stijl zijn onderscheidend vermogen ligt. Maar niet dus. Ook chefkoks lijken er dol op te zijn.

Ik weet het niet, maar als ik uit eten ga, verwacht ik iets meer dan een gerecht dat zijn smaak ontleent aan poedertjes en potjes van een fabrikant waarvan de spullen ook in de schappen van de AH staan. Of is dat nou weer heel zuur van mij?






Weekdeals (300x250)

Labels: ,

3 Comments:

  • At 6 mei 2013 16:52, Anonymous Anoniem said…

    Een goede currypasta blijft lang goed, zeker als je genoeg zout en/of pepers toevoegt. Ook fabrieksversies bevatten geregeld geen enkele houdbaarheidsmiddelen. Als je op een potje van Mae Ploy kijkt (bijv.) dan staan daar pepers, citroengras, limoenblad, etc. Voor een goed kant-en-klaar product hoeft niemand zich te schamen, ook een topchef niet. Maar of ze het in hun restaurant ook moeten gebruiken...

     
  • At 6 mei 2013 22:01, Blogger Nell Nijssen said…

    Dat is niet zuur, dat is nuchter en reëel. Potjes- en pakjesspul horen niet thuis in een (goed) restaurant.

     
  • At 6 mei 2013 23:18, Anonymous Marc said…

    Wat weet het gemiddelde Nederlandse publiek nou van eten? Wat schandalig is is dat die zogenaamde Chefs Maggi gebruiken in plaats van Knor en je daar de prijs van zelfgemaakt voor vragen. En maar mopperen dat ze het zo moeilijk hebben in deze "crisis" tijden... prutsers.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home