Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 mei 2013

De zuurpruim en de zoetekauwtjes

"Je hebt zelf zeker geen kinderen?", wordt je dan gevraagd. Ja, die heb ik wel, maar al veel te oud om tot de doelgroep te behoren. Aha, dan is het wel verklaarbaar dat ik zo'n ontzettende zuurpruim ben die kinderen een pleziertje op zijn tijd misgunt, bijvoorbeeld aan het eind van de Avondvierdaagse. Ik ben de enige niet.

Maar het is glad ijs, hoor, waarop je je begeeft. Niet alleen omdat, hoe je ook nuanceert, je toch meteen in de hoek van de azijnwateraars terecht komt, maar ook omdat degenen die de discussie met je aangaan eigenlijk nooit degenen zijn die het betreft. In plaats daarvan zijn het mensen wier kinderen overwegend een gezond eetpatroon hebben en bij wie een extra verwennerijtje inderdaad precies dat is: extra, en met verkleinwoord.

Want natuurlijk mogen er kinderfeestjes zijn, en natuurlijk hoort bij kinderfeestjes iets lekkers. Probleem is dat er steeds meer traktatie-inflatie optreedt: steeds meer kinderfeestmomenten, waarbij steeds meer snoep de norm lijkt te worden. Als je alles van te voren wist, zou je een mooi fotoboek hebben kunnen maken, beginnend met de avondvierdaagsen in de jaren '60 tot die anno nu, waarbij kinderen het snoep dat ze bij de intocht omgehangen krijgen nauwelijks kunnen torsen. En dat geldt niet voor een enkeling, maar voor een grote proportie, zo niet de overgrote meerderheid.

Nee, vroeger was niet alles beter. Echt niet. En kinderen mogen kinderen zijn. Maar of we het nu leuk vinden of niet: kinderen bewegen in deze tijd steeds minder en eten steeds meer, en vooral steeds meer suiker. Ergens moet die trend omgebogen worden, en moet ons beeld van wat normaal is naar beneden worden bijgesteld. Nee, heus niet naar het andere uiterste. Maar wel echt een flink eind naar beneden.

Snoep is iets bijzonders. Door op een bijzondere dag zoveel snoep te geven dat er bijkans een heel jaar dagelijks van kan worden gegeten, is het dat niet meer. En dat is niet alleen jammer voor de volksgezondheid, maar ook voor het kinderplezier.




Bulkweken mei 2013

Labels: , ,

9 Comments:

  • At 30 mei 2013 17:17, Blogger Odette said…

    Snoep? bij de avondvierdaagse? Jeujj. Vroeger waren het bloemen. *schrikt*
    Nu word ik dus oud.

     
  • At 30 mei 2013 21:48, Anonymous Martine said…

    Ik heb hetzelfde gevoel als Odette. We kregen bloemen, dat was het.

     
  • At 30 mei 2013 22:01, Blogger petradehamer said…

    Erg mee eens maar vooral ook erg tegen op andere zeer onnodige snoepmomenten: lolly bij de kapper, dropje bij de slager, dat werk. Ik heb een bloedhekel aan kinderen die veel snoep mee naar school nemen en snap die ouders ook niet. Je bent geen zuurpruim hoor. Ouders moeten gewoon normaal gaan doen.

    Als wij trouwens vroeger snoep kregen, of zo'n zakje na een kinderfeestje, moesten we van mijn vader alles in 1x opeten en daarna tandenpoetsen. Niks bewaren, wat niet op ging verdween in de vuilbak.

     
  • At 30 mei 2013 23:17, Blogger Paul Oosten said…

    Mijn zoontje heeft het niet over snoep, maar over 4 dagen verschillende pasta vooraf (dat ik blijkbaar heb beloofd...)

     
  • At 30 mei 2013 23:25, Blogger Denise Harskamp said…

    Het is inderdaad absurd. Mijn zoontje loopt dit jaar voor het eerst mee en ik heb vol walging begrepen dat er zoveel snoep wordt meegegeven. Het schijnt erbij te horen. Dan kan ik nog wel een tussenvariant van zogenaamd gezond snoep verzinnen, maar het is ernstig. Mijn andere zoontje heeft diabetes. Je wilt niet weten wat voor ramp dat is tussen al die snoepende kinderen. Zou ik hem bijna weerhouden om de avondvierdaagse te gaan lopen.

     
  • At 31 mei 2013 08:47, Anonymous valhalla said…

    Helaas ben ik het ook helemaal met je eens ;) Het is absurd waar ze overal snoep krijgen, zelfs bij de groentenboer! Die je dan wazig aankijkt als je zegt dat je kinderen ook een tomaatje kan geven.

    En uitbannen is nog moeilijk ook, ik koop het zelf nooit, maar via verjaardagsfeestjes met een snoepzak op het einde en buurkinderen die jouw kinderen zielig vinden omdat wij geen snoeppot hebben en dan hun eigen snoep komen geven (ja echt) komt er alsnog genoeg (teveel) binnen.

     
  • At 31 mei 2013 14:07, Anonymous Cathelijne said…

    Dan vraag ik me ook nog af: waarom is het nodig om een kind te belonen voor iets waar ze gewoon plezier aan beleefd hebben?

     
  • At 1 juni 2013 19:59, Blogger Unknown said…

    En dat laatste @Cathelijne is waar ik steeds discussie over heb. Op de speeltuin waar ik bestuurslid van ben. Met mijn eigen kind natuurlijk, etc.
    Het lijkt zo logisch, maar ergens en ik heb gemist waar en wanneer, is dat anders gelopen.

    Los daarvan @topic, ik ben dan ook zo ouderwets. Waarom al dat snoep? Zeker als kinderen jong zijn en nog niet in contact geweest met al dat snoep, is een appel, gedroogde abrikoos (od), of een aai over de bol of een knuf gewoon al fijn en goed.

     
  • At 11 juni 2013 11:47, Blogger pieke said…

    helemaal mee eens!

    maar ondertussen zit ik met 2 kinderen die ik toch ook niet als enige niet volbehangen rond wil laten lopen.

    stickers en stripboeken heb ik nu bedacht als kadootje voor om de nek, hoop maar dat ze zich niet te erg achtergesteld voelen..

    overigens heb ik het snoep dat zij vorig jaar tot mijn verbijstering (1e x)van klasgenoten, bekenden en ook volstrekt onbekenden kregen in een plastic tasje aan de kapstok gehangen. na een aantal maanden hing het er nog en heb ik het maar weggegooid. pas gisteren verteld om ze te laten zien dat het allemaal ook weer niet erg belangrijk is.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home