Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 april 2013

Naïviteit en kapitaal

"Dit is geen reclame voor suiker. Wat hier wordt verduidelijkt, is dat suiker deel kan uitmaken van een normaal voedingspatroon. Het is geen vergif dat je absoluut moet mijden".

"Het voordeel voor ons is dat we als beroepsvereniging onder de aandacht komen".

"Het is de bedoeling om objectieve informatie te verstrekken over thema's waarover misverstanden bestaan en een polemiek aan de gang is. Het doel is niet om meer Coca-Cola te verkopen".

"Uiteraard zijn er mensen die te veel suiker consumeren, zoals er ook problemen zijn met de consumptie van vet en alcohol".

"Op de verstrekte informatie is wetenschappelijk niets aan te merken. Deze campagne zou ook met publiek geld gefinancierd kunnen zijn".

Enfin, lees zelf maar hoe een kapitaalkrachtige multinational schaterlachend profiteert van het gebrek aan geld en beoordelingsvermogen bij een beroepsvereniging van diëtisten.

Beetje dom, zeker. Maar je gaat je toch ook wel afvragen hoe de wereld en onze voorlichting eruit zouden zien als het geld zat bij de producenten van vethoudende in plaats van suikerhoudende voedingsmiddelen.






Voordeel (234x60)

Labels: ,

4 Comments:

  • At 10 april 2013 17:47, Blogger Piet said…

    De Duitse arts Otto Bruker heeft als eerste de oorlog aan suiker verklaard met zijn boek "Krank durch Zucker". Het staat echter bol van onbewezen stellingen, aannames, en aaneengeregen stukjes uit studies van anderen. Volgens mij bestaat er tot nu toe geen enkele, wetenschappelijke, epidomologische studie over de gevolgen van suikerconsumptie. Voorzover mij bekend mopperen tandartsen terecht over aanhoudend snoepen wat zelfs schimmels in de kaakbotten kan bevorderen.
    Ook je darmflora kan erdoor veranderen. Dat neemt allemaal niet weg dat veel te dikke mensen, kinderen, gewoon veel teveel calorien tot zich nemen en te weinig bewegen. De meeste mensen willen wel een slank figuur maar doen er niet veel voor. Hoogstens wat modieuzer gaan eten.

     
  • At 10 april 2013 18:10, Blogger Kees Van Iwaarden said…

    Dit is exact dezelfde argumentatie inclusief toon die de (NL) Suikerstichting hanteert. Schandalig dat die voor geld ´en op één overgenomen wordt door organisaties die onafhankelijk onze gezondheid zouden moeten bevorderen. Ik mag niet generaliseren maar ik kom iets teveel diëtistenpraat tegen van beroepsbeoefenaren die een te grote broek aan trekken en denken wetenschappelijk bezig te zijn zonder zich te realiseren dat ze een spreekbuis van de voedingsindustrie zijn, om dit niet aan de kaak te stellen.

     
  • At 10 april 2013 18:39, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Piet, de mens heeft suikers nodig. Tot daartoe geen discussie. Wat de mens niet nodig heeft is geraffineerde suiker, en zeker niet in de waanzinnige hoeveelheden waarin die momenteel ons eetpatroon worden binnengesmokkeld.

    Waarom dat gebeurt is niet moeilijk vast te stellen: suiker is een heel goedkope smaakgever. Het zit dan ook te pas en te onpas in allerlei industriële voedingsproducten, ook in hartige. De doorsnee k&k-consument zit dan ook bijna voortdurend suiker te eten, zelfs als hij zich daar niet van bewust is.

    Over (overmatige) suikerconsumptie bestaan tal van studies. Epidemiologische studies (ik neem aan dat je dat bedoelt met "epidomologisch") zijn echter lastig, omdat het gebruik van micronutriënten niet voor 100% te isoleren valt--dan gaan namelijk je proefpersonen dood. Desondanks is het onderzoeksmateriaal waarover we wel beschikken echt duidelijk genoeg.

     
  • At 10 april 2013 20:24, Blogger Piet said…

    Dag Gerrit Jan.

    Over welke onderzoeksgegevens beschik jij dan? Door wie gedaan? Hoe verantwoord? Hoe betrouwbaar? Als Barbertje moet hangen kun je n.l. ook bewust -of onbewust naar de gewenste uitkomsten toe redeneren, vorsen. Ik zeg dus niet dat dat ook gebeurd is ! Ik vind het overigens wel spijtig dat alles zo gezoet word waardoor veel smaak verloren gaat. Belgische bieren worden steeds zoeter omdat het grote publiek dat wil. Ik ben alles behalve een suikergebruiker en ik eet niet -of nauwelijks industriele voedingsprodukten. Dus; onbewerkte voedingsmiddelen, bij voorkeur uit eigen tuin of biologisch geteelt. En ik drink liever een goed glas wijn als frisdrank. Mijn leven lang goede roomboter gebruikt i.p.v. ´gezonde´ margarine. Ik laat mij geen voedingswetten voorschrijven en ben fit. Ik word snel argwanend als er gezondheidsclaims aangevoerd worden. Ik heb een grote boekenkast vol met boeken enkel over voeding.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home