Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

03 april 2013

Halfoer

Het duurt soms even voor je conclusies trekt uit je eigen verhalen. Zo schreef ik alweer een half jaar geleden dat de hoeveelheid brood die we van het Voedingscentrum moeten eten, waanzinnig is. En toch at ik er zelf ook behoorlijk wat van, zij het nog steeds geen 250 gram per dag.

Maar twee weken geleden was ik bij mijn huisarts, die mij suggereerde dat ik misschien toch eens iets aan mijn gewicht moest doen. Daar had hij gelijk in; ik wist dat zelf ook wel. Hoe dan ook, ik vond het een mooi moment om eens wat aanbevelingen van het Voedingscentrum overboord te gooien--nog wat méér dan ik al deed. Die over dat brood bijvoorbeeld. Ik schreef er een column over voor Puur Gezond, waarin ik vertel dat brood nu bij mij thuis een uitzonderingsproduct is. Ik eet nu véél minder brood en dan alleen nog maar heel lekker brood. Dat van Menno 't Hoen bijvoorbeeld (foto). Of brood dat ik zelf bak. Sterker, daar ga ik over twee maanden een workshop voor volgen bij Levine van Doorne.

Omdat ik ook méér groenten en fruit ben gaan eten en minder zuivel gebruik (alleen al de boter die ik op al dat brood smeerde tikt flink aan), heb ik dus feitelijk een flinke stap gezet richting oerdis. Al eet ik nog af en toe brood, rijst en pasta en is ook de zuivel niet geheel uitgebannen. Daarvoor vind ik boter te lekker, een scheutje room te fijn om een soepje te binden en kaas te onmisbaar.

Kaas, dat is de voornaamste reden dat ik nooit helemaal oer zal worden. Als ik ooit moest kiezen tussen vlees en kaas, ging het vlees resoluut op de schop. Want kaas, daar kan ik niet buiten. Of nee, dat kan ik best. Maar ik wil het gewoon niet. Heel Erg Niet. Nooit meer Goudse boerenkaas? Ondenkbaar!

Halfoer dus. Wat prima past bij iemand die een hartgrondige hekel heeft aan overmatig fanatisme. Zeker op eetgebied.






Voorjaarsopruiming

Labels:

9 Comments:

  • At 3 april 2013 18:20, Blogger Kees Van Iwaarden said…

    Hartgrondig met je eens. Ik ben, evenals jij, al jaren een liefhebber van volwaardig voedsel maar ik heb gisteren eens uitgerekend ho lang de mens precies graan en zuivel gebruikt, het bestaan van de mens omgerekend naar het equivalent van een uur: vijf seconden! Dat alleen al vind ik een ijzersterk argument om te kijken naar het dieet waarop we het zo'n vijf à zes miljoen jaar volhielden en gezond bleven. En waardoor onze gezondheid langzamerhand inkachelde met een acceleratie na de tweede wereldoorlog. De tekorten aan micronutriënten (vitamine D, selenium, jodium, omega 3 vetzuren etc.) die we zo goed als naadloos kunnen compenseren met oerdis is een ander sterk argument. Ik doe al even met je mee. Zo af en toe een schaaltje Griekse yoghurt met walnoten en honing, echt goed brood en echt goeie kaas zal ik me niet laten ontzeggen. Maar een basis van twee à drie maaltijden gebaseerd op wat gedurende dat uur vóór die vijf laatste seconden gegeten hebben lijkt me zeker niet ongezond. En het is nog lekker ook!

     
  • At 4 april 2013 02:12, Blogger Anne said…

    Ik GOK (Grip op Koolhydraten). Dat is een vorm van Halfoer. Het bevalt me prima. Ik had geen grote klachten maar je pikt in het leven ook ongemerkt wat kwaaltjes op en gaandeweg realiseer ik me soms ineens dat ik die al een tijdje niet meer heb. Één keer per dag permitteer ik me - buiten groenten, want die mogen vrijwel altijd - koolhydraten. Zo geniet ik in het weekeinde toch nog van een glas wijn, en op andere dagen af en toe van een speltboterham of een stukje chocolade. En ben ik geen chagrijnige lijner. O ja, light-producten, marg-en halvarines, en veel e-nummers zijn uit den boze. Maar dat is, voor wie van goed koken en lekker eten houdt, natuurlijk geen verrassing.

     
  • At 4 april 2013 10:29, Anonymous Anoniem said…

    Ik wil ook wel wat meer oer zijn. En hoewel ik helemaal niet zo verslaafd ben aan brood, vraag ik me wel af: wat eet je dan wel? Want zonder brood vind ik vooral de lunch lastig worden. In het ideale geval toch iets dat dagelijks kan, niet gaat vervelen en weinig preparatie kost. Elke dag een goede linzensoep maken is voor veel mensen niet haalbaar. Iemand aanbevelingen?

     
  • At 4 april 2013 20:17, Blogger Kees Van Iwaarden said…

    Koolhydraatarme pizza, quiche of een salade met een blikje tonijn misschien? Het is handig als je op je lunchplek wat 'tools' tot je beschikking hebt in de vorm van een koelkast en een kookdoos maar het is echt niet onmogelijk om op je werk te lunchen volgens paleo- of GOK-principes.

     
  • At 4 april 2013 20:46, Anonymous Anoniem said…

    Niet onmogelijk, maar vergeleken met het smeren van wat brood bepaald niet makkelijk. Het zijn allemaal hele lekkere suggesties (!), maar elke dag pizza of quiche maken is - voor mij in ieder geval - absoluut niet haalbaar.

     
  • At 7 april 2013 18:51, Anonymous Henk Verhaar said…

    Al dat gel*l over aangepaste genen en dieten; allemaal pseudo-wetenschappelijke flauwekul. De mens is biologisch gezien een alleseter, en zolang je dieet uitgebalanceerd is maakt het weinig uit wat je _precies_ eet. Persoonlijk zal ik dan ook nooit (zei de gek) mijn graanproducten aan de kant doen.
    Wel is de kwaliteit van die graanproducten relevant. Zelf bakken dus, en zelf pasta maken, enzomeer.
    Of een workshop zinvol is weet ik niet. Wel dat een aantal goede boeken voor mij het verschil maakten. Met name van Reinhart (Artisan Bread Every Day), Hamelman (Bread), en Beranbaum (the Bread Bible). En een goede mengmachine (in mijn geval de Electrolux (inmiddels Ankarsrum) Assistent. Maar er zijn bakgrage Amerikanen die zweren bij de Bosch broodmengers (die hier volgens mij helemaal niet te krijgen zijn), of semi-professionele mengmachines aanschaffen. Voor meer ideeën (zoals een Rofco-oven die inmiddels ook op mijn verlanglijstje staat, al is het nog ergens onderaan (laat mijn betere wederhelft het maar niet horen)), zie www.weekendbakery.com...

     
  • At 7 april 2013 19:07, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Henk, ten eerste is dat geen pseudo-wetenschappelijk gelul, aangezien er wetenschappelijke studies naar zijn gedaan. De mens is een alleseter, maar er zijn daarom nog wel grenzen aan de hoeveelheid alles die zijn organisme kan verstouwen zonder ontregeld te raken.
    En ten tweede moet je even iets beter lezen. Ik heb namelijk niets aan de kant gedaan en daar pleit ik ook niet voor. Integendeel.

     
  • At 3 mei 2014 15:57, Anonymous Culinette said…

    Brood eruit gegooid. Echt iedere kruimel. Groente verdubbeld. Meer fruit. Veel minder boter. Minder koolhydraten. En binnen vijf dagen 1,5 kilo aangekomen. Nou jij weer.

     
  • At 3 mei 2014 16:30, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Culinette, ik kan er niet naar gissen. Ga vooral nog even door--er kunnen vooral van dag tot dag tal van andere factoren meespelen.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home