Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

25 april 2013

Gezond en feestelijk

"Officieel programma 26 april", heft de advertentie in mijn dagblad aan, om voort te varen met "voor deelnemende scholen aan de Koningsspelen". Ja, dat kromme Nederlands uit dat Koningslied is besmettelijk, hoor. Dat had iedereen met een béétje taalinzicht op zijn klompen kunnen aanvoelen. Maar ja, te laat.

Hoe dan ook, de Koningsspelen die morgen het oranjebal openen, starten om 8:30 des morgens met wat de advertentie in oranje letters een "Gezond en feestelijk Koningsontbijt op school" noemt.

Gezond en feestelijk, godbetere.

Ik bedoel, móet dat nou weer? Een kenmerk van een feestelijke maaltijd, elke feestelijke maaltijd, is nou éénmaal dat je bij uitzondering eens lekker uit de band springt zonder je te bekommeren om elke microgram micronutriënt of elke halve kilocalorie. Feestelijk is onbezorgd en onbekommerd. Boven een feestelijke ontbijttafel hangt wat mij betreft per definitie niet de geest van Sonja Bakker, van wier "feestelijke" ontbijten ik ook maar nooit een feestelijk gevoel wist te krijgen.

Maar het kan nog erger.

Als je namelijk even googelt, kom je erachter waar dat Koningsontbijt dan wel uit bestaat. Het is vooral een feestje van product placement door de slimme marketingjongens van Unilever. De appels en de snoeptomaatjes zijn zowat het enige dat niet door de marketingmangel is gehaald. Zelfs het volkorenbrood kon niet zonder adjectief.

En ja, natuurlijk, ik heb het gezien. Als Blue Band zijn troep als "boter" etiketteert, posteert de nVWA binnen de kortste keren een peloton scherpschutters op het dak van het tegenoverliggende pand. Maar in het kader van de Koningsspelen komt het van overheidswege gesanctioneerde en tot aan de nek door het bedrijfsleven  gesponsorde Nationaal Comité Inhuldiging weg met deze verlakkende volkszegswijze. Alles om maar niet cultureel-elitair te lijken, nietwaar? Moet kunnen, voor een keertje. Het is immers feest?

Hoe dan ook zou dit gezonde en feestelijke Koningsontbijt, wanneer het mij werd voorgezet, een staat van diepe en langdurige treurnis veroorzaken. Het geheel doet mij nog het meest denken aan het ontbijtbuffet in een middelmatig Hollands hotel nadat het door de Duitse en Russische gasten is ontdaan van alles wat ook maar enigszins te knagen was om vervolgens niet meer aangevuld te worden. Moet je maar eerder je bed uit komen.

Maar wat ik vooral niet snap: wat was er nou tegen geweest om die schoolkinderen op deze bijzondere dag op school zélf een ontbijt te laten klaarmaken? Met verse spullen en onder leiding van iemand die goed over weet te brengen hoe leuk en lekker het wel is om gezond te eten en dat zélf te maken? Wat een feest voor die kinderen! Wat een gemiste kans! Maar ja, ik weet het. Daar vind je geen sponsors voor. Want feestelijk anno 2013 is alleen maar gezond als er een merk op staat.

Als ik nog schoolgaande kinderen had, hield ik ze thuis morgen. Of ze mochten pas weg na een feestelijk ontbijt zélf te hebben gemaakt en opgegeten. Ruim na achten.






Dagdeal (300x250)

Labels: , , ,

4 Comments:

  • At 25 april 2013 15:29, Anonymous Anoniem said…

    Ik heb ff gekeken waar het ontbijt uit bestaat.........ben ik blij dat ik geen kind meer ben. Ik at toen wel witbrood enzo, maar wat ze aan beleg erbij hebben had ik echt niet op brood gelusten, ik zou om ham of jonge kaas gevraagd hebben, zoete troep lustte ik als kind al haast niet op brood.

    Tja, zelf maken mag geloof ik niet meer op de scholen, dat is net hiegiënisch en al dat soort onzin.

     
  • At 25 april 2013 19:33, Blogger Kees Van Iwaarden said…

    Ik vind de Jumbo geen onprettige winkel vanwege het ruime assortiment. Maar toch, vijf meter vruchtensappen en het recente reduceren van drie tot maar één soort groentensap daarin stemt me niet erg hoopvol. Deze sponsoring ook niet. Jumbo is aan het afglijden naar een brandstoffenwinkel waarin steeds minder plaats is voor gezonde voeding. Jammer...

     
  • At 26 april 2013 09:32, Blogger Peter said…

    Op de (vrije) school waar mijn vrouw werkt wordt elke (!) dag in een van de kleuterklassen door de kinderen zelf brood gebakken. En niet met een broodbakmachine waar je geprept meel in doet.
    Goed voor de motoriek, goed voor het besef waar brood eigenlijk vandaan komt, maar vooral heel leuk!

     
  • At 6 mei 2013 15:59, Blogger . said…

    Ontbijt op basisscholen tijdens de Koningsspelen was zeker top, http://www.hetofficielekoningslied.nl/nieuws/64/koningsspelen-zijn-begonnen.html

    maar ook het Nationaal Schoolontbijt, is lekker zoet met een vleugje zout hier en daar.

    http://www.schoolontbijt.nl/het-nationaal-schoolontbijt/producten-partners/

    inclusief Venz Hagelslag met Maxima, http://goo.gl/MJySp

    Maar ook Minister Schippers schuift aan bij het nationaal #schoolontbijt op basisschool de Meerpaal in #Zoetermeer. pic.twitter.com/3EYYP8TuNE

    Gezelligheid.




     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home