Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 april 2013

Boven?


Oranje, je wordt er helemaal gek van dezer dagen en april is nog maar net begonnen. Mijn mailbox stroomt vol van persberichten met het woord "oranje" in de header. Een koffieproducent brengt speciaal voor de gelegenheid een Oranjemerk uit. Een fabrikant van keukenapparatuur heeft zijn complete lijn uitgevoerd in knaloranje. Ja, daar zit je dan, een jaar later, als Nederland weer normaal doet. Te wachten op het eerstvolgende WK voetbal waarschijnlijk.

Ik ben nú alweer allergisch voor de kleur oranje en heb me half en half voorgenomen minstens een jaar lang niet te schrijven over bedrijven die mij deze maand bestoken met "oranje" persberichten. Maar vervolgens deed ik het zelf: ik maakte een soep die oranje was. Dat was weliswaar niet de eerste doelstelling ervan, maar meer een neveneffect doordat het voornaamste ingrediënt pompoen was. Ja, die pompoenen zijn fijn dezer tijden, nu het voorjaarsspul op zich laat wachten. Ze kosten bijna niets en geven véél gezond eten. Ook in een soepje. Dit maakte ik met Thaise Panang curry, een specialiteit die zoals Sicco Gerlsma van het fantastische Indonesische restaurant Tandjong Priok mij wist te vertellen, vrijwel zeker van oorsprong Maleisisch is en Penang heet zoals het eiland, maar die de Thai zich schaamteloos hebben toegeëigend.

Hoe dan ook: ik bombardeer deze soep tot de lekkerste pompoensoep ooit. Zelfs het feit dat hij oranje is doet daar geen afbreuk aan.

Pompoensoep met Panang curry

Nodig voor vier personen:

- de helft van een grote pompoen, of een kleintje heel
- 1/2 liter (runder)bouillon, liefst zelfgetrokken of uit een pot
- 1 grote ui
- 3 tenen knoflook
- 2 flinke eetlepels Panang curry (toko of super)
- 100 ml kokosmelk
- 75 ml kokosroom
- bosje koriander
- zout, olie

Verwarm de oven voor op 150 graden. Schil de pompoen, ontdoe hem van de pitten en snijd hem in partjes. Bestrijk deze met olie, zet ze in een vuurvaste schaal en laat ze in de oven in ca. 45 minuten gaar roosteren.

Snipper de ui en plet en hak de knoflook. Verhit olie in een gietijzeren pan en laat daar de ui een minuutje of twee in fruiten. Voeg de knoflook toe en laat nog een halve minuut meefruiten. Doe vervolgens de currypasta in de pan en laat die onder voortdurend roeren een minuutje of twee lekker aanroosteren.

Voeg de kokosmelk en vervolgens de kokosroom toe, roer door en en voeg de bouillon toe. Snijd de pompoen in stukjes, houd van enkele partjes de stukjes achter en doe de rest in de mengbeker van de staafmixer. Schep er wat van de soep bij en pureer. Doe alles weer in de pan en verhit de soep tot tegen de kook aan. Voeg zout naar smaak toe en vervolgens de stukjes pompoen.

Dien op in kommen, bestrooid met gehakte koriander.







Voorjaarsopruiming

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home