Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 april 2013

Armoede

Ondanks het onverwoestbare optimisme van Mark Rutte (wat eet die man eigenlijk voor zijn ontbijt?), gaat het met Nederland echt niet zo goed. Ik ken weinig mensen die niet op één of ander punt een stapje terug hebben moeten doen. Ja, lezers, ook in Huize Eetschrijver is één van de twee auto's de deur uit gedaan. Van eetschrijven word je niet zo rijk als men wel eens denkt. En van eetbloggen al helemaal niet.

Een paar dagen geleden luisterde ik in de auto (die ene overgeblevene, ja) naar een radioprogramma rond het thema De Nieuwe Armoede. Je kon de hoofdletters horen en ik weet niet hoe het met u is, eetlezer, maar ik vraag me dan meteen af wat er precies nieuw is aan die armoede. Hoe dan ook kwam er al na een paar minuten een dame aan het woord die met gepast sombere stem meldde dat ook zij de armoede aan den lijve ondervond: "Froeger ginge we hartstikke faak naar de snekbar, maar dat kén niet meer. Gelukkig heb ik geleerd hoe je thuis frietjes ken bakke".

Gelukkig was ik net op dat moment ter bestemming aangekomen zodat verdere schrijnende voorbeelden mij bespaard zijn gebleven. Wel had ik nu tenminste begrepen wat er nieuw was aan die armoede.

Weet u wat het is? We zijn aan het degenereren. Dat zie je ook al aan dat koningslied. Maar laat ik die oranje beerput niet nogmaals openen.






Weekdeals (336x280)

Labels: , ,

3 Comments:

  • At 23 april 2013 12:38, Anonymous Carla said…

    Tja, dit soort lieden verzieken het wel voor de mensen die echte armoede kennen. Die hebben ook geen tijd om op de radio te komen.

     
  • At 24 april 2013 13:06, Anonymous Anoniem said…

    Ik weet niet of Carla of ik dat stukje verkeerd hebben begrepen, maar als het ging om 'echte' en 'neppe' armoede dan is het gedeelte over het verlies van de tweede auto wel redelijk ironisch.

    Of ging het om het slechte eetpatroon van de lagere klasse? Want dat is volgens mij niet nieuw - en heeft dus ook weinig met degeneratie te maken.

     
  • At 24 april 2013 16:51, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Dat stukje over die auto WAS natuurlijk ook ironisch. Ik ben niet arm. Ook niet rijk, en daarom hebben wij inderdaad één auto weggedaan.

    En nee, niet het slechte eetpatroon van de laagst opgeleiden was het punt. Wel het feit dat de eindredactie van een radioprogramma zo'n voorbeeld kennelijk laat doorgaan als voorbeeld van armoedeval. Dan heb je toch nog iets niet begrepen.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home