Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

12 maart 2013

Vrolijke varkentjes vroeger


Ik heb ze altijd licht obsceen gevonden, die vrolijke varkentjes die bij menig Nederlands slager dansend hun eigen vlees aanprijzen. Al moet het gezegd dat we op die manier tenminste nog iets van contact houden met de oorsprong van ons voedsel--wat dat betreft dus nog altijd beter dan de hypocrisie waar ik gisteren over mopperde.

Toch deden ze het héél vroeger kennelijk nog veel beter. Bovenstaand varken vindt het zichtbaar een heel verdrietige zaak dat het tot Picardisch levensmiddel wordt verwerkt. Er zijn nog net geen tranen te zien. Ik vond het interessant genoeg om even over te filosoferen.

Waar ik dit reclamebord fotografeerde? Dat deed ik vandaag in de pretboerderij Boerinn in Kamerik, waar ik zoals telkens in de afgelopen jaren zitting had in de jury van Boerenkaas Cum Laude. Deze keer vormde ik met drie anderen de jury in de categorie "kaas met een verhaal". Allemaal fascinerende producten, al kwamen sommige duidelijk beter uit de verf dan andere.

Soms is een winnaar aanwijzen een moeizaam gebeuren. Ik overdrijf niet als ik zeg dat we bijna een uur hebben zitten dubben tussen twee prachtige kazen, die allebei op goede gronden als winnaar uit de bus hadden mogen komen. Ex-aequo mocht niet van de strenge scheidsrechters. Uiteindelijk hebben we dus een winnaar aangewezen. Maar met bloedend hart, eetlezer, met bloedend hart... in Rome hebben ze het volgens mij makkelijker dan wij het vanmiddag hadden.

Welke kaas dan gewonnen heeft? Dat mag ik u nog heel even niet vertellen, helaas. Vandaar dat u het nog even met de mijmering rond bovenstaand reclamebord moet doen. Toch ook wel onderhoudend, dacht ik zo.

Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour

Labels: , ,

2 Comments:

  • At 12 maart 2013 18:42, Blogger Paul Oosten said…

    Ja, weet nog uit m'n kinderjaren zo'n buitenbord (voor krijt), waar een varken in slagersjas en ~muts vrolijk karbonades stond the hakken en nog 1 die vrolijk bij zo'n gehakt-worstmachine stond. Al toen zat ik met gedachten dat er iets kannibalistisch werd gesuggereerd ...

     
  • At 13 maart 2013 17:45, Blogger Paul Oosten said…

    http://us.123rf.com/400wm/400/400/poulcarlsen/poulcarlsen1210/poulcarlsen121000026/15704338-hand-drawn-vector-illustration-of-an-butcher-pig.jpg

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home