Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

08 maart 2013

Snoep

Ha, we hebben weer brekend nieuws. Dat hebben we vaak sinds de sociale media gemeengoed zijn geworden. Vaak gaat het in feite om bekend nieuws. Dat scheelt maar één lettertje, zodat de vergissing begrijpelijk is. Wat er vandaag breekt is dat we een recordhoeveelheid snoep hebben gegeten, vorig jaar.

Hoeveel snoep? Nou, wel voor 3,6 miljard euro. Daar koop je in Nederland een middelgrote bank voor. Aardig wat dus en eigenlijk een niet te bevatten cijfer, zodat we het maar even gaan omslaan naar hoofden van de bevolking.

Per Nederlander, zuigelingen meegerekend, komen we op zo'n 250 euro per jaar. Per dag is dat zo'n 70 cent. Als ik zie wat ik scholieren elke dag zie opschransen voor de ingang van de supermarkt, lijkt het me dat het met de rest van ons nog wel mee moet vallen..

Maar wat valt daar eigenlijk onder, snoep? Vooral de omzet van chocolade is gestegen, vertelt het artikel. Chocolade, daar heb ik vandaag voor acht euro van gekocht om te verwerken in een taart. Goed, ik draag dus bij tot dat gemiddelde. En verder zijn chips ook al snoep, en pinda's, en zelfs noten. Van allemaal is de omzet gestegen.

Nu ben ik misschien weer een muggenzifter, maar noten snoep noemen? Sorry hoor, maar noten behoren tot de zaken die we naar mijn mening veel te weinig eten. Een prima bron van vezels, vitaminen, vetzuren en eiwitten waarvan we er niet zelden wel wat meer kunnen gebruiken.

Waarvan de verkoop dan weer achteruit is gegaan, dat zijn die Bakkerige tussendoortjes. Eerlijk zeggen? Die waren mij een doorn in het oog. De omzet in euro's mag dan gestegen zijn (van 3,1 miljard in 2007, dus eigenlijk nog niet eens zo heel veel omdat de prijzen tenslotte ook fors gestegen zijn), de kwaliteit van het geconsumeerde lijkt me in termen van voedingswaarde over de hele lijn verbeterd.

Eerlijk zeggen? Dat nieuws is vermoedelijk zo slecht nog niet.


Elektronica Sale

Labels: , , ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home