Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

26 maart 2013

Oerend gezond

Over het toen vrij onbekende oerdis schreef ik alweer ruim drie jaar geleden. Inmiddels schurkt het concept tegen de mainstream aan en staat het ook wel bekend onder de naam "paleo", wat mij persoonlijk--maar dat zal vast liggen aan mijn eigen gebrek aan prehistorisch besef--altijd iets meer aan dinosaurussen doet denken dan aan Unk en Wunk. Hoe dan ook: in het boek dat ik destijds besprak, kwam ik voor het eerst de naam van Karine Hoenderdos tegen. Niet geheel toevallig is zij één van de auteurs van deze nieuwe uitgave.

Wat is "Oergezond met oerdis"  eigenlijk voor een boek? Eigenlijk kreeg ik bij het lezen nog het meest het idee dat ik aan het lezen was in een heel uitgebreide tijdschriftreportage. Dat is geen kwalificatie ten nadele, integendeel: het is een vorm die bijzonder prettig leest. Ditjes en datjes in hapklaar formaat, prettig onderbroken door streamers, kadertjes en illustraties. Dat helpt mee om deze titel tot vederlicht leesvoer te maken.

De fijne schrijfstijl maakt die ervaring compleet. In de vorm van redactionele tekst, uitgebreide interviews en korte weetjes wordt op toegankelijke wijze uitgelegd wat oerdis precies is en waarom het goed voor ons zou moeten zijn. Zou moeten, omdat de concepten die aan oerdis ten grondslag liggen nog niet kamerbreed door de wetenschap worden geaccepteerd, hoewel er in toenemende mate rekening meer wordt gehouden. Dat laatste lijkt mij terecht: het klinkt volkomen logisch dat wij ons het best kunnen voeden met het voedsel waarop we zijn geëvolueerd, in plaats van met het voedsel dat we nog maar een paar duizend jaar geleden--vanuit evolutionair oogpunt enkele minuten--zijn gaan eten, toen we leerden graan te verbouwen en dieren te houden. Sindsdien zijn we bijvoorbeeld een veelvoud van de hoeveelheid koolhydraten gaan eten in vergelijking met onze voeding toen we nog jagers-verzamelaars waren.

Mooi in het boek is dat niet alleen de voorstanders van bovenstaand samengevatte theorie aan bod komen, maar ook degenen die er de vloer mee aanvegen. De professoren Muskiet (voor) en Katan (tegen) komen dan ook beiden aan bod, zij het dat voor een interview met de eerste fors plaats is ingeruimd. Desondanks is het boek eerlijk over de wetenschappelijke consensus, wat verfrissend afsteekt tegen de gelijkhebberigheid die boeken over voeding doorgaans kenmerkt. Desondanks schuwt het boek pittige statements niet, zoals "Met de gezonde voeding van het Voedingscentrum is het treurig gesteld". Regelmatige eetlezers weten wel waarom ik dit zo'n prettig citaat vind.

Desondanks is het concept van oerdis inmiddels wel degelijk wetenschappelijk onderbouwd. Er is klinisch vergelijkend onderzoek naar gedaan en de resultaten daarvan zijn op verantwoorde wijze gedocumenteerd. De auteurs van het boek stellen op basis van dit onderzoek dat er bij een overstap naar oerdis al binnen twee weken merkbare verbeteringen in de gezondheidstoestand kunnen optreden.

Het laatste deel van het boek is hands-on. Na een hoofdstuk met vragen en antwoorden (zoals "is oerdis voor mij aan te raden als ik aan diabetes lijd?"--waarop het antwoord ja is), volgt een hoofdstuk met tips en trucs--slim, want het is zeker een feit dat in onze op het moderne industriële voedingspatronen gestoelde samenleving het volgen van het eetpatroon van onze verre voorvaderen wat extra moeite kost. Het laatste deel van het boek bestaat uit een serie dagmenu's die je helpen e.e.a. in de praktijk te brengen. Daarbij moet meteen worden gezegd dat die menu's ronduit smakelijk ogen--de moderne oerdisser eet een stuk lekkerder dan Unk en Wunk en wat dat betreft zijn de menu's een mooi voorbeeld van now meets then.

Ik heb dit boek met plezier gelezen en aangezien ik al een aantal concepten uit oerdis in de praktijk breng in mijn eigen dagelijkse voeding, heb ik ook al kunnen ervaren dat de tips in het praktijkgedeelte echt zinvol zijn. Aanrader, dit boek. Zelfs voor wie niet van plan is het roer meteen radicaal richting oer te gooien.

Oerdis is in eigen beheer uitgegeven door Innovatienetwerk. Het kan dus alleen online worden besteld, en wel hier. Voor de prijs hoeft u het ook al niet te laten.

Oergezond met oerdis
Karine Hoenderdos en Angela Severs
Uitgeverij Innovatienetwerk
81 blz.
Verkoopprijs 12,95
ISBN 978-90-5059-499-8








Voorjaarsopruiming

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home