Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

27 maart 2013

Hoekse en Scholse Twisten

Gisteren at ik gebakken schol en eigenlijk is dat tegen mijn geloof. Schol, zo luidt dat geloof, zet je pas na mei op tafel. Ook één van Nederlands grootste visverkopers van Nederland denkt er zo over. Maar ik had die schol nu éénmaal--niet gekocht, maar gekregen--en besloot hem om te beginnen op te eten. Omdat dierlijk voedsel weggooien nog veel méér tegen mijn geloof indruist.

Het was dan ook schol uit ogenschijnlijk betrouwbare bron. Ik had hem meegekregen op het jaarlijkse evenement Culiperslunch, waar zo ongeveer iedereen heen komt die in de Nederlandse eetschrijverij iets voorstelt. De schol had bovendien indrukwekkende geloofsbrieven, want hij ging vergezeld van een persbericht van het Nederlands Visbureau, dat iets vertelde over de MSC-certificering van schol en tong. Als ik vis heb met een dergelijke onderbouwing, dan gaat hij de pan in. En als hij dan lekker is--en dat was hij zonder meer--wil ik dat ook nog wel aan de wereld laten weten via het onvolprezen Twitter. Daar ging het fout.

Enfin, niet helemaal fout. Mijn bedoeling was voorafgaand aan dit stukje wat discussie los te maken en dat lukte iets te goed. Alvorens de vis in wat boter te bakken en op te eten vergezeld van in ganzenvet gebakken Hoeksche Rooie (een voortreffelijke aardappel, mag ik wel zeggen), had ikzelf de MSC een mailtje gestuurd om te vragen vanwaar die tegenstelling tussen de viskalender en het persbericht. Maar eerder dan het antwoord brak op Twitter de hel enigszins los. Een aantal individuen vonden mij zo ongeveer een crimineel. Dat ik zulke vis kocht en dus misdadige praktijken aanmoedigde. Enfin, ik zal u zowel de details als de namen besparen, maar luisteren was in elk geval niet hun sterkste kant.

Wat de MSC mij vervolgens mailde, was in elk geval dit:

Om het MSC certificaat te kunnen behalen moeten vissers aan een onafhankelijk team aantonen dat 1) er niet wordt overbevist en de visserij zo gecontroleerd plaatsvindt dat het visbestand nu en in de toekomst gezond blijft, 2) dat de schade aan het leven in zee zo beperkt mogelijk is en 3) dat de visserij goed wordt beheerd. Dit zijn de drie principes voor duurzame visserij waar de MSC-standaard op is gebaseerd.
Als onderdeel van de MSC certificering wordt dus gekeken hoe de visserij wordt beheerd om het visbestand gezond te houden. Hierbij wordt ook gekeken naar het effect dat het (wel of niet) vissen in de kuitzieke periode heeft op de ontwikkeling van het visbestand (dit is onderdeel van principe 1 en 3). Het scholbestand is als volledig gezond beoordeeld en de visserijdruk is laag. Wetenschappers hebben geen relatie kunnen aantonen dat het vissen in de kuitzieke periode negatieve effecten heeft op de ontwikkeling van de scholpopulatie.
Het vissen in de kuitzieke periode van schol is vanuit bestandsbeheer dus geen probleem. Daarom is het niet-vissen in de kuitzieke periode van schol vooral een kwaliteitsmaatregel: De schol heeft dan namelijk minder vlees en is kwalitatief niet zo goed. Maar MSC kijkt alleen naar ecologische duurzaamheid en niet naar kwaliteit.
Tevens hebben de scholvissers van CVO vanwege de paaiperiode vrijwillig besloten om tussen 15 december en 1 maart geen MSC gecertificeerde schol aan te landen.


Tja, dat klinkt goed doortimmerd. Toch zit er een enkel zwak puntje in. Neem die--taalkundig wat rammelende--passage "wetenschappers hebben geen relatie kunnen aantonen dat het vissen in de kuitzieke periode negatieve effecten heeft op de ontwikkeling van de scholpopulatie". Dat is een negatieve optie, waar ik niet dol op ben: het zou mij liever zijn als wetenschappers wel hadden kunnen aantonen dat zulke gevolgen er niet zijn. Desondanks heeft men ervoor gekozen een periode niet op schol te vissen, hoewel die periode aanzienlijk korter is dan wat de viskalender voorschrijft: geen zes, maar slechts drieëneenhalve maand.

Geheel onomstreden is de MSC niet. In het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Nature is door een aantal wetenschappers forse kritiek geuit. Aangezien u het artikel zonder speciale toegang niet lezen kunt: mogelijk financieel belangenconflict doordat de MSC geld ontvangt van de aanvrager van het MSC-certificaat; certificaten worden gegeven voor vissoorten die sterk achteruitgegaan zijn; krillvangst wordt gecertificeerd die grotendeels gebruikt wordt als voer in de bioindustrie (vis, varkens, kippen); vooral grote kapitaalkrachtige visserijen worden gecertificieerd; kleine duurzame visserijen in de ontwikkelingslanden worden niet gecertificeerd en er zitten geen vertegenwoordigers van ontwikkelingslanden in het MSC-bestuur. Deze kritiek is overigens door de MSC weerlegd op de eigen website.

Het is in deze materie altijd bijzonder lastig om uit te maken waar de wijsheid zit, laat staan de waarheid. De MSC is feitelijk een autodisciplinaire organisatie die de visserij certificeert, dus de belangen van de vissers zullen bij deze organisatie niet onbelangrijk zijn. Anderzijds is het ook in het belang van de vissers als de visstand op peil blijft. En natuurlijk is het altijd goed dat er gecertificeerd wordt.

Duurzame visserij is belangrijk. Het is daarom in elk geval een goed idee om geen vis te kopen die het MSC-keurmerk niet heeft. Daarnaast zou het heel goed verstandig kunnen zijn om inderdaad gewoon maar de viskalender aan te houden, dit in het kader van "bij twijfel niet inhalen". Ik ben in elk geval voornemens dat te blijven doen. Hoewel ik dus gisteren heerlijke schol heb gegeten, blijft het dan ook bij die ene keer en ben ik niet van plan vóór eind mei nog zo'n visje aan te schaffen.

Wat ik wel nog even kwijt wil, is dat schol minstens even lekker is als kabeljauw, een vis die aanzienlijk méér te lijden heeft onder overbevissing. Wat mij betreft in het seizoen dus wel een voorkeursvis.


Voorjaarsopruiming

Labels: , , , ,

1 Comments:

  • At 27 maart 2013 18:16, Anonymous Marc said…

    In het vervolg gewoon niks zeggen voordat de, in een volledige spagaat gedreven, meute begint te protesteren. Zo glijd er hier thuis ook geregeld wat ganzenlever door de giegeltjes maar daar hoor je mij ook niet over op de twitters ;)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home