Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 maart 2013

Een chocoladediner, weer anders


Een chocoladediner is voor mij niet nieuw. Sterker, het eerste chocoladediner dat ik ooit at, zal niet makkelijk overtroffen worden. Zelf mag ik me graag wagen aan een hartige Mexicaanse specialiteit met (ongezoete ) chocolade. En ook pasta met chocolade kende ik al. Ik heb er een mooi Toscaans recept voor dat ik al vele jaren geleden eens voor u hier neerzette, zonder enig idee of iemand het ooit gekookt heeft. Eén lezer was het van plan, maar of het er ooit van gekomen is...

Toch was de chocoladelunch die ik vorige week gebruikte in het restaurant Roberto's van het Amsterdam Hilton bepaald memorabel. Vooral de wijn-spijscombinaties waren prachtig, zoals je in dit restaurant dat tot de top behoort waar het gaat om de Italiaanse keuken natuurlijk ook wel verwacht. Ik laat het complete menu nog even de revue passeren:

Menu

Panzerotti Pugliesi al cacao
Deegbuideltjes uit Puglia met varkensvlees en cacao

***

Finissima di tonno al cioccolato bianco e caviale
Dun gesneden tonijn met witte chocolade en kaviaar

Prosecco Crede Bisol

***

Tagliolini al cacao, Gorgonzola e funghi
Tagliolini met cacao, gorgonzola en paddenstoelen

Riesling/Chardonnay/Sauvignon/Traminer, Manna, Franz Haas

***

Scaloppina al Marsala e tartufo nero di cioccolato
Escalope met Marsala en zwarte chocoladetruffel

Nero D’Avola, Santa Cecilia, Planeta

***

Le due “cru” di cioccolati caldi
twee cru's hete chocolade

Passito di Pantelleria



Het goede nieuws is dat het wat u betreft niet bij afgunst hoeft te blijven. Dit menu is namelijk vanaf volgende week (11 maart) bij Roberto's te bestellen voor een bepaald democratische prijs: 32 euro voor twee gangen, 36 euro voor drie gangen en 40 euro voor vier gangen, exclusief wijnarrangement. Wat mij betreft een aanrader.

Het kan ook nóg anders. Van chefkok Franz Condé kreeg ik namelijk het recept van de ronduit verbluffende tagliolini al cacao, ai funghi ed al gorgonzola die u in dit menu ziet staan. U zult het pastadeeg zelf moeten maken, maar dat is betrekkelijk eenvoudig en altijd een enorm plezier, zowel in de keuken als aan tafel. De rest is van de prettige eenvoud die de Italiaanse keuken kenmerkt:


Tagliolini al cacao, ai funghi ed al gorgonzola
voor 3 porties

voor het pastadeeg:
150 g semolina (00)
20 g cacaopoeder van uitstekende kwaliteit
2 hele eieren
Meng bloem, cacaopoeder en de eieren en kneed er een soepel pastadeeg van. Voer dit door de pastamachine om tagliolini te maken, of snij de tagliolini met de hand: rol de pasta uit en snij deze met een mes tot het gewenste formaat.

voor de saus:
100 ml slagroom
80 g gorgonzola
70 g paddenstoelen (porcini of pleurotes)
30 g boter
zout & zwarte peper

Bereiding:
- Sauteer de paddenstoelen in de boter.
- Voeg de slagroom en de gorgonzola toe en op laag vuur 1 minuut koken.
- Kook de tagliolini 4 minuten in kokend water met zout. Afgieten en toevoegen aan de saus.
- Laat het geheel  gedurende 2 minuten koken.
- Breng op smaak met zout en peper.
- Onmiddellijk serveren en opeten.

1 Comments:

  • At 18 maart 2013 11:33, Anonymous Henk Verhaar said…

    Ja, erg lekker. Alleen minder 'in your face' chocola dan ik had verwacht.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home