Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 februari 2013

Colarieën

Calorieën, het is al sinds jaar en dag één van de zoekwoorden die de meeste mensen naar deze virtuele eetstek brengen. Geen wonder dan ook dat iedereen wel een flinke portie calorieën in zijn webtekst wil, om nog maar te zwijgen van zijn reclamecampagne. Daar had ik het al eerder over.

En vandaag zijn er weer calorieën. Brekende nog wel. Het idee is aardig: laten zien hoe 200 (kilo)calorieën van diverse eet- en drinkwaren eruit ziet.

Maar aardig is dan ook het enige dat je ervan kunt zeggen. Ongetwijfeld komen er met dit stukje in de hand weer pubers naar hun ouders toe om te argumenteren dat ze beter cola kunnen drinken dan uien of eieren te eten. Kijk maar: minder calorieën! En anno 2013 is dat, met dank aan de slimme reclamejongens die voor de voedselindustrie werken. een synoniem voor "gezonder". Het toppunt van decadentie, als je erover nadenkt, dat iets gezond zou zijn omdat het je maar weinig brandstof levert. Omdat we het vooral belangrijk vinden om overal lekker véél van te kunnen eten.

Maar het is natuurlijk onzin. In cola zit behalve die calorieën nauwelijks iets dat het organisme kan gebruiken, terwijl eieren en uien boordevol waardevolle en zelfs onmisbare micronutriënten zitten.

Ik heb het al eerder betoogd: die rekeneenheid van het aantal calorieën per 100 gram is eigenlijk onzinnig en misleidend. We zouden moeten proberen een systeem te bedenken waarin de verhouding tussen calorieën en voedingsbestanddelen duidelijk wordt gemaakt. Ik heb daar in mijn stukje over de voedingswaarde van brood al eens een voorzetje voor gegeven. Incompleet, maar in elk geval al een stuk zinvoller dan dit loze geneuzel, waarvan alleen de Unilevers van deze wereld blij worden.

UPDATE: En zo te zien nog jatwerk ook, van brekend.nl.

Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home