Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

14 januari 2013

Oude koek opbakken doe je zó

Ik zag het langskomen op Twitter: een linkje naar een postje op de veelgelezen site boingboing.net. Wat een schande, wat Coca-Cola daar zegt: dat ze mogen liegen omdat iedereen met een greintje verstand snapt dat wat ze vertellen niet waar kan zijn. Tjongejonge, wat een nieuws. Ik sta geheel en al in dubio: ga ik me hier opwerpen als helderziende of prik ik gewoon wat gebakken lucht door?

Als ik voor het eerste kies, kan ik de lezers van boingboing.net misschien paaien met de voorspelling dat de rechter in de VS hier allemaal gelukkig niet in zal trappen. Dat de edelachtbare van mening zal blijken dat de in de VS gebruikte slogan Keeps You Healthy as a Horse een absurde claim is voor een drankje waar aanzienlijk meer suiker in zit dan vitaminen.

Ik kan ze zelfs nog verklappen dat de truc van Coca-Cola in Nederland wél zal blijken te lukken. Dat de stichting "Ik kies bewust" het goedje toestemming zal geven om het vinkje te voeren en daarmee in feite verklaart dat het een goede keuze is voor mensen die op hun lijn willen letten. Omdat Coca-Cola zijn drankje weliswaar op het etiket "water" noemt, maar het bij de betreffende stichting heeft aangemeld als frisdrank. Een frisdrank die minder suiker bevat dan de meeste andere frisdranken en dus een "betere keuze" is. Coca-Cola bevat immers per 100 ml 42 kCal en Vitaminwater "slechts" 19--natuurlijk nog altijd 19 méér dan water zonder vitaminen. En dat niemand daar een rechtszaak over aan zal spannen.

Maar laten we er maar niet omheen draaien: deze dingen weet ik omdat ik even in de teletijdmachine van Professor Barrabas kan stappen en terug kan gaan naar de gedenkwaardige 24e juli 2010, toen één en ander zich afspeelde. Ik heb er drie dagen later, na onderzoek van de Nederlandse situatie, een stukje aan gewijd. En nog een goede week later, op 5 augustus, deed de Huffington Post dat ook. Ja, ik kan soms ontzettend trendsetterig zijn, want dat stukje werd ruim 60.000 keer geleukvind op Feestboek. Dat zijn getallen die ik nog niet helemaal haal. Ten onrechte natuurlijk, maar dat zal elke eetlezer beamen.

Die datum van 5 augustus 2010 staat overigens ook gewoon boven het stukje waar boingboing.net naar linkt vanuit zijn "opzienbarende nieuws". Verbazend dat geen enkele van de tientallen reageerders dat in de gaten heeft. Soms denk ik wel eens dat je mensen álles wijs kunt maken. Ze lijken de Stichting "Ik kies bewust" wel.



Opruiming: kortingen tot 75%

1 Comments:

  • At 24 januari 2013 16:00, Anonymous Kokend Water said…

    Je moet wel even goed onderscheid maken tussen het Vitaminwater dat door Coca Cola in de US of A op de markt wordt gebracht, en hetgeen Sourcy in NL doet. Ik heb daar destijds nog een klacht over ingediend bij de RCC, maar die werd ongegrond verklaard. Er is toen ook wat aandacht aan besteedt, op foodlog.nl. Helaas is het frisdrankje-vermomd-als-gezond nog steeds te koop...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home