Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

17 december 2012

Toch even iets voor kerst

Ik weet het, beste eetlezer, het hoeft niet. En toch voel ik me schuldig. Alweer meer dan een maand viel er niets voor u te eetlezen. Ook de mooie traditie om vanaf 6 december te beginnen met iets van een kerstmenu is stilzwijgend overboord gegaan. U mag wel weten: dat knaagt aan mij, hoeveel goede redenen ik er ook voor heb. Omdat ik vind dat ik dit blog dankbaar moet zijn. Het heeft me gebracht waar ik nu sta. Natuurlijk hoopte ik van meet af aan dat het zich ooit overbodig zou maken. Maar het is óók mijn kindje. Een wat droevig en verwaarloosd kindje momenteel. Soms hoor ik het 's nachts zachtjes huilen, maar als ik dan opsta, is het telkens meteen weer stil.

Tot zo ver mijn zieleroerselen, weer eens wat anders dan vrijblijvende gedachtenspinsels. Met wie anders dan u, eetlezers, zou ik die willen delen?

Nu kan ik natuurlijk wijzen naar de vele kerstrecepten die er al van vorige jaren op dit blog staan. Lekker hoor! En u hebt ze vast nog niet allemaal gemaakt. Maar ik wilde u toch niet helemaal zonder nieuw kerstlekkers laten zitten. Daarom een heerlijk hoofdgerecht voor u, en omdat een kerstmaaltijd thuis sfeervol moet zijn, krijgt u van mij een stoofpot. Die de hele dag in de oven staat en daar verrukkelijk geurt, terwijl u er rond etenstijd geen omkijken meer naar hebt.

Het geheim van deze stoofpot zit, behalve in de specerijen, in de koffie.

IJs en weder dienende zet ik morgen dan nog een lekker dessert voor u neer.

Geurige hertenstoof

Nodig voor 6 personen

- 1 kg hertenstoofvlees
- 300 ml goede rode wijn
- 200 ml bouillon, liefst zelf getrokken
- 150 ml sterke koffie
- 4 eetlepels bloem
- 3 grote uien
- 3 flinke tenen knoflook
- 4 blaadjes laurier
- 20 peperkorrels
- 3 theelepels piment
- boter, zout

Begin een dag van te voren. Snijd het vlees in niet te kleine stukken als de slager of poelier dat nog niet voor u heeft gedaan, snipper de uien grof, kneus en hak de knoflook en kneus de peperkorrels.Verhit in een gietijzeren braadpan een flinke kluit boter (natuurlijk geen margarine). Braad hier het in stukken gesneden vlees in porties in aan zodat het een mooi bruin korstje krijgt. Schep het vlees met een schuimspaan uit de pan en laat in het bakvet de uien op halfhoog vuur goudbruin fruiten. Voeg dan pas de knoflook toe, laat nog even meefruiten, doe het vlees weer terug in de pan, bestrooi met de bloem en schep even om.

Giet nu de wijn in de pan en laat aan de kook komen. Schenk er vervolgens de bouillon en de koffie bij en voeg alle specerijen toe. Roer en laat vijf minutjes pruttelen. Draai dan het vuur uit en zet het deksel schuin op de pan.

Verwarm de volgende morgen de oven voor op 100 graden. Verhit de stoofpot op het gas tot tegen de kook aan en zet hem in de oven tot het etenstijd is. U hebt er geen omkijken meer naar.

Dit gerecht wordt een feest van watertandende geurigheid met zelfgemaakte aardappekroketjes en stoofappeltjes die u bereidt in boter en calvados met kaneel, kruidnagel en (als u dat in huis hebt) een scheutje vliersiroop. Mocht u daar nog specifieke aanwijzingen voor willen, dan hoor ik het graag.

t/m woensdag 10% extra kassakorting

3 Comments:

  • At 17 december 2012 18:20, Blogger Paul Oosten said…

    Beetje te laat, menu is reeds bepaald en voorgelegd te goedkeuring.
    Maar toch fijn weer wat te lezen van jou ... zeker (margarita)IJS en weder dienende.

     
  • At 17 december 2012 19:39, Blogger Irina said…

    Wat een goed idee, wij hebben wel hertevoorbout besteld als stoofvlees (voor pastei, met kalfsgehakt, moeilijke eter wil geen "natte" stoofpot) maar wisten nog niet hoe we het zouden stoven.

     
  • At 17 december 2012 21:27, Anonymous matthijs said…

    Ondanks alles toch goed weer een teken van leven te krijgen.Het zij je vergeven.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home