Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

02 november 2012

Primeurs aan tafel

Goed, in feite zat ik niet aan tafel. Ik was in het prachtige monumentale Amsterdam House aan de Herengracht waar ik staande allerlei verrukkelijke hapjes te proeven kreeg. Die kalfstartaar met witte truffel bijvoorbeeld zal ik niet snel vergeten, hoewel de risotto met porcini er ook mocht zijn. Dit alles had natuurlijk een reden, en die reden was de lancering van de gids Italia a tavola: een selectie van de betere, de beste en de toptien Italiaanse restaurants in Nederland.

Dat is wel iets dat je wilt weten als je van lekker eten houdt, dunkt me, en ik weet nu wat--althans volgens de makers van de gids--de beste tien restaurants van Nederland zijn. Maar het leuke is dat je tijdens zo'n evenement nog zoveel meer te weten kunt komen, als je tenminste je oren op het goede moment op de goede plekken hebt.

Wist u bijvoorbeeld dat verse pasta niet al dente gekookt kan worden? Ik wist het wel, maar een in hoog aanzien staande hoofdstedelijke culischrijver bleek hier--zo werd mij althans verteld--niet van op de hoogte. En dat hoort natuurlijk niet, vindt Roberto Payer van toptien-restaurant Roberto's in Amsterdam. Eigenlijk ben ik dat ook wel met hem eens: een mens kan niet alles weten maar wat je schrijft dient bij voorkeur te kloppen. Hoe dan ook ontstond uit deze irritatie het idee om samen met de onvolprezen restaurantgids Iens een masterclass te organiseren waarbij geselecteerde proevers worden voorzien van de nodige solide kennis over de (Italiaanse) keuken om u en ik zodoende van beter onderbouwde recensies te voorzien. Nee, verdere details zijn er nog niet, maar nu weet u in elk geval dat dit op de tekentafel ligt.

Ook aanwezig op het evenement was Vanilla Venture, een bedrijf dat delicatessen levert aan horeca en bedrijfsleven. Niet aan u en mij dus, en dat is jammer want Vanilla Venture heeft een watertandend assortiment aan bijzondere lekkerigheden in huis. Maar zie, er is hoop. Want hoewel dit nog niet aan de grote klok is gehangen, is er sinds kort een webwinkel geopend waar ook wij gewone stervelingen terecht kunnen voor heerlijkheden die tot nu toe aan de high and mighty voorbehouden waren. Vanille uiteraard, maar ook prachtige specerijen, truffels, charcuterie, puike carnaroli risottorijst en nog veel meer heerlijks. Eens gek doen? Probeer dan eens één van de ronduit sensationele notenolies van Pariani. Een persoonlijke aanbeveling van mij!

Maar goed, die gids. Dat is een fraai verzorgde gids, mooi overzichtelijk met veel informatie over waarom naar een specifiek Italiaans restaurant. Over de indeling in brons ("de betere restaurants"), zilver ("de beste restaurants") en goud ("de toptien restaurants") valt ongetwijfeld te twisten--sterker, daar is op de diverse sociale media al behoorlijk over getwist--maar de redactie lijkt in elk geval goed doordachte keuzes te hebben gemaakt. De gids is bovendien handzaam van formaat en past weliswaar niet in de binnenzak, maar dan toch in elk geval in een niet te overvol dashboardkastje.

Die toptien, daar bent u vast nieuwsgierig naar. Opvallend is dat de helft ervan in Amsterdam is gevestigd: Bellini, Incanto, Roberto's, Segugio en Toscanini. Twee zitten er in Arnhem, Da Giulio en Zilli en de overige drie zijn perBacco in Heerenveen, Mediterraneo in Maastricht en Il Campanile in Markelo. Ik kan alleen maar hopen dat uw eigen favoriet erbij zit.

U bent van mij gewend dat ik een dergelijke bespreking besluit met een handzaam linkje naar het desbetreffende artikel op bol.com (u weet dat de enige inkomsten van eetschrijven.nl bestaan in een percentage van wat u via de links hier bij deze blauwe jongens bestelt, waarvoor ik u dan ook zeer erkentelijk ben), maar helaas: het intikken van de titel Italia a tavola bij deze webwinkel leidt slechts tot een gedrukt overzicht van bankiers in Lombardije dat u en mij geen sikkepit interesseert. Wie dan ook dit handzame gidsje à raison van  € 15,-- wenst te bestellen, wende de steven naar de webwinkel van de uitgeverij   (dank Sojaboontje)

Bestellen bij bol.com (eetschrijven.nl ontvangt een kleine commissie):

Italia a tavola Saskia Balmaekers e.a.
Uitgeeftak
239 blz.
Adviesprijs € 15,--
ISBN 978-94-9083-804-1 NUR 440

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home